12 stycznia 2024

Muzeum Motoryzacji Topacz i wystawa "Świat według Kiepskich"

Hejka!

Czy warto zwiedzić Muzeum Motoryzacji Topacz? Zapraszam Cię na wirtualną wycieczkę.

 

Pod koniec grudnia wybrałam się na wycieczkę, której główną atrakcją miał być Lumina Park Wrocław. Iluminacje, muzyka filmowa, quiz z nagrodami... No marzenie! Oprócz niego na terenie Zamku Topacz mieszczą się jeszcze dwa ciekawe miejsca - Muzeum Motoryzacji Topacz oraz Galeria Polskiego Designu. Najbardziej zależało mi, żeby odwiedzić park iluminacji, ale stwierdziłam, że skoro już tam będę, to warto skusić się i zobaczyć też pozostałe atrakcje. Była to bardzo dobra decyzja. Dziś zabieram Cię na wirtualne zwiedzanie Muzeum Motoryzacji.




Muzeum Motoryzacji Topacz

Muzeum Motoryzacji Topacz zlokalizowane jest we wsi Ślęza (koło Wrocławia, konkretnie w sąsiedztwie Bielan Wrocławskich), w województwie dolnośląskim, w powiecie wrocławskim, w gminie Kobierzyce, nad rzeką Ślęzą. Muzeum znajduje się przy ul. Głównej 12. Jest prowadzone przez Towarzystwo Automobilowe Toapcz, a mieści się w pomieszczeniach hotelu Zamek Topacz Hotel & Spa.

 



Wystawa dotycząca motoryzacji znajduje się na dwóch poziomach (parter i 1 piętro)  i obejmuje ponad 100 eksponatów. W swoich zbiorach ma zarówno samochody, jak i motocykle z okresu XX-lecia międzywojennego, pojazdy i pamiątki Rolls-Royce, Bentley, kamienie milowe motoryzacji oraz ikony okresu PRL.

 


 

Kiedy można zwiedzać Muzeum Motoryzacji Topacz?

Muzeum można odwiedzać we wtorki, środy, czwartki i piątki w godzinach 15:00 - 21:00 oraz w soboty, i niedziele od 12:00 - 21:00. W poniedziałki obiekt jest nieczynny.




Ile kosztuje bilet wstępu do Muzeum Motoryzacji Topacz?

Bilet normalny to koszt 35 zł, natomiast ulgowy - 25 zł. Bilet rodzinny to 105 zł

Uważam, że jadąc do Zamku Topacz, warto skusić się na wszystkie trzy atrakcje i zakupić bilet łączony, jest to najkorzystniejsza opcja. 

 


Bilet łączony normalny Lumina Park + Muzeum Motoryzacji + Galeria Polskiego Designu kosztuje 60 zł w tygodniu, natomiast w piątek i weekend 65 zł. Bilet łączony ulgowy to 55 zł w tygodniu, a w piątek i weekend - 60 zł. Istnieje też możliwość kupna biletu łączonego tylko na dwie atrakcje muzeum i galerii.

Bilet można zakupić na miejscu lub online - wydrukować go lub mieć w wersji elektronicznej.




Jak wygląda zwiedzanie Muzeum Motoryzacji Topacz? I Moje wrażenia


Część motoryzacyjna

Na parterze znajduje się atrakcja dla dzieci  - mały warsztat samochodowy i strefa zabawy, a także ekspozycja Spółdzielczy Dom Handlowy (codzienne przedmioty z PRL-u), budka telefoniczna i sklepik z pamiątkami (bawełniane torby, plecako-worki, magnesy, drewniane zawieszki itp.).




Zwiedzanie odbywa się samodzielnie. Mnie zajęło ok. 1,5  godziny, ale to dlatego, że chciałam wczuć się w klimat i robiłam dużo zdjęć. Aby wejść do strefy z wystawą aut, musiałam przejść przez bramkę, taką jak w Sky Towerze. Trzeba było zeskanować bilet w czytniku. Nie miałam fizycznego biletu, gdyż zakupy zrobiłam online, więc zgrałam go sobie na telefon komórkowy. Nie było z tym żadnego problemu, komórka normalnie się zmieściła, czytnik zeskanował kod i mogłam wkroczyć do części z eksponatami.

 



Obok okazów znajdują się tabliczki z nazwami i informacjami o poszczególnych obiektach. W muzeum znajduje się, m.in. kilka modeli Lamborghini, Ford Thunderbird (pojawił się w filmie Śmierć nadejdzie jutro, tylko był tam nowszy model), Porsche, Mercedes Benz 300 Adenauer, Fiaty (ciekawy był BOSMAL 126p Cabrio, czyli tak Maluch w wersji bez dachu). Nysa N59 przywiodła mi na myśl Wehikuł Tajemnic, czyli vana, którym jeździła grupka przyjaciół Scooby-Doo.

 


 

Prawdziwym hitem był dla mnie Bentley Continental S3, a wszystko przez reklamę ASMR samochodu, w której wystąpiła modelka Alla Bruletova. Kobieta, m.in. szepce, stuka paznokciami i wypowiada nazwę Bentley. Mega zabawne są przeróbki tej reklamy, to trzeba zobaczyć! Nie byłabym sobą, gdybym nie nagrała własnej wersji, he, he. Oczywiście nie dotykałam auta, bo nie można było.

 

 

 

W muzeum znajduje się też strefa kempingu, gdzie stoi przyczepa kempingowa, do której można wejść i zrobić sobie zdjęcie. Super pomysł!

 



Nie zabrakło słynnego Forda T, pierwszego popularnego amerykańskiego samochodu produkowanego na masową skalę o wyjątkowej wytrzymałości, czy Rolls-Royceów (1 piętro), w tym Rolls Royce Phantom II, do którego nawiązanie pojawia się w piosence 2115 feat. taco Hemingway - Dresscode.

 


Na drugiej kondygnacji znajduje się sporo motocykli, kącik poświęcony zabytkowej technice stomatologicznej (różne fotele, wiertła, a nawet zęby). W szklanych gablotach można podziwiać perfumy, mydła, dezodoranty z dawnych lat. Trafimy też na sznur korali, czyli papieru toaletowego, czy pojazdy wojskowe.




Plan serialu Świat według Kiepskich

Największe wrażenie zrobiła na mnie wystawa poświęcona Światowi według Kiepskich (1 piętro). Oglądałam ten serial w dzieciństwie i darzę go sentymentem. Niesamowitym przeżyciem było móc przenieść się na ulicę Ćwiartki 3/4 i przejść przez legendarne drzwi na znajomy korytarz, wkroczyć do salonu Mariana Paździocha (widziałam go chyba po raz pierwszy w całej okazałości, bo w serialu pojawiał się bardzo rzadko), zajrzeć do słynnego WC. I tu ciekawa historia. 

 


Drzwi były zamknięte, ale stwierdziłam, że sprawdzę, czy da się otworzyć (być tam i nie sprawdzić - to byłby grzech). Przekręcam kluczyk, otwieram powoli, zaglądam, a tam... Ferdek Kiepski ubrany w pomarańczowy kombinezon, w maseczce siedzi na kibelku. Wystraszył mnie trochę, bo nie spodziewałam się tam nikogo zastać! Ale potem się z tego śmiałam.

 

 

Kolejnym pomieszczeniem, do którego zajrzałam, była sypialnia Halinki i Ferdka. Oprócz słynnego łoża małżeńskiego był tam kobiecy kącik pani Kiepskiej. Zdziwiło mnie, że wśród jej rzeczy, mających klimat dawnych lat, znalazł się różowy płyn micelarny z Bielendy (widać Halinka lubi być na czasie). Ciekawym akcentem była też książka autorstwa żony Ferdka, pt. Moje kiepskie życie. Super smaczek, he, he! 

 


Idąc dalej, moim oczom ukazał się sławetny salon, w którym toczyła się większość akcji. Zielona kanapa, fotele, browary, a nawet paluszki, wózek Babki, telewizor... Znaleźć się w tym miejscu, to coś niesamowitego!

 


Ostatnim pomieszczeniem była kuchnia, jednak nie dało się do niej wejść, a jedynie zobaczyć przez szybę. Jestem bardzo zadowolona, że mogłam odwiedzić mieszkanie w kamienicy przy ul. Ćwiartki 3/4. Był to najlepszy punkt wycieczki!

 


Oprócz możliwości poczucia się częścią serialu, podczas zwiedzania mieszkania rodziny Kiepskich, możesz przyjrzeć się strojom głównych bohaterów - Marioli, Babki, Paździochowej i Paździocha, Halinki i Ferdka, Waldka i Jolasi, listonosza Edzia oraz Boczka. Stylizacje zostały zaprezentowane na manekinach. Moim zdaniem, najbardziej podobny do siebie jest Marian Paździoch (pod względem ubrań, postury) - nic tylko wkleić tam jego głowę i będzie jak żywy. Jest też ścianka, do której można wsadzić głowę i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.

 



Garść ciekawostek dotyczących serialu Świat według Kiepskich 

Czy wiesz, że...

🎬 Słynna kamienica przy ulicy Ćwiartki 3/4 we Wrocławiu to tak naprawdę Podwale 67, znajdujące się na Przedmieściu Oławskim

Wiem, gdzie znajduje się to podwórko, byłam tam, natomiast do ikonicznej kamienicy nie zdarzyło mi się jeszcze zajrzeć. Chyba muszę to nadrobić. 

🎬 Na terenie tej kamienicy kręcono serial aż do 76 odcinka, później przeniesiono się do studia ATM Grupa na Bielanach Wrocławskich. W 51 odcinku został pokazany prawdziwy widok z okna.

🎬 Inspiracją do stworzenia Świata według Kiepskich była amerykańska produkcja Świat według Bundych (serial opowiada historię znudzonego życiem sprzedawcy butów Ala Bundyego i jego rodziny: żony, dwójki dzieci i psa Bucka, a także sąsiadów). Nie powiem, też oglądałam, he, he.

 


 

🎬 Janusz Sadza, jeden z autorów scenariusza, w czasach, gdy serial został wymyślony, mieszkał na terenie wrocławskiego Trójkąt Bermudzkiego. Zdecydował, że akcja serialu będzie się rozgrywać w kamienicy podobnej do tych, które znał z codzienności. Pierwowzorem bohaterów stali się sąsiedzi Sadzy, a inspiracją do scenariuszy były zasłyszane historie i anegdoty.

🎬 Był to jeden z najdłuższej emitowanych polskich seriali. Premierowy odcinek wyemitowano 16 marca 1999 roku.

 

***

Oglądałaś Świat według Kiepskich?

Słyszałaś o Muzeum Motoryzacji Topacz?

4 komentarze:

  1. It´s a great museum, so funny!

    OdpowiedzUsuń
  2. W lumina parku byłam kilka lat temu i bardzo mi się podobało. W muzeum motoryzacji byliśmy w październiku także zdjęcia są mi znajome :) Fajne doświadczenie z tym planem zdjęciowym. Ja miałam właśnie okazję zwiedzić ten sam koncept tylko, że z innego serialu (możesz zobaczyć u mnie na blogu ;) )
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Oba seriale znam. A o zamku chyba nie słyszałam, ale zapamiętam na przyszłość bo zdecydowanie warto! Świetne miejsce na weekend z rodziną. Bardzo dziękuję za tą relacje! Super zdjęcia i taki rzeczowy opis 🙂

    OdpowiedzUsuń