8 września 2023

Zamek Książęcy w Oleśnicy

Hejka!

Zapraszam Cię na wycieczkę do Zamku Książąt Oleśnickich.

 

Zamek Książęcy w Oleśnicy znajduje się w miejscowości Oleśnica (zwanej miastem wież i róż) w województwie dolnośląskim, nieco ponad 30 km od Wrocławia. Zamek zlokalizowany jest przy ul. Zamkowej 4.




Kiedy można zwiedzać Zamek Książęcy w Oleśnicy?

Od 1 kwietnia zamek można odwiedzać od wtorku do niedzieli w godzinach 10:00 - 18:00. W poniedziałek obiekt jest nieczynny. Przewidywany czas zwiedzania to ok. 1 - 1,5 h.

 


Ile kosztuje bilet wstępu na Zamek Książęcy w Oleśnicy?

Bilet normalny to koszt 25 zł, natomiast ulgowy20 zł (osoby do 25 r.ż., emeryci, renciści, osoby z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności, osoby pow. 65 r.ż.,  karta dużej rodziny). Istnieje też bilet ulgowy II, który kosztuje  10 zł (dzieci i młodzież do 18 r.ż.). Dzieci do 5 r.ż. wchodzą za darmo.

 



W cenie biletu  jest zwiedzanie dziedzińca, wnętrza zamku, krużganków oraz wieży.

W kasie oprócz biletów można zakupić pamiątki, przybić sobie pieczątkę, a także samodzielnie wybić monetę.

Toaleta dla zwiedzających i gości zamkowych jest za darmo, a dla pozostałych za 5 zł (mega drogo!).

 


Jak wygląda zwiedzanie Zamku Książęcego w Oleśnicy? Moje wrażenia

Zwiedzanie zamku odbywa się z audioprzewodnikiem. Trasa oznaczona jest strzałkami, które pokazują kierunek zwiedzania. Podchodząc do poszczególnych obiektów/sal trzeba wcisnąć numerek (znajduje się on na tabliczce informacyjnej) na audioprzewodniku, by usłyszeć ciekawostki na ten temat.

 



Jeśli chodzi o zwiedzanie z audioprzewodnikiem, to mam mieszane uczucia. Pierwszy raz zwiedzałam zamek w taki sposób i niestety ciężko było mi się skupić na treści nagrania. Poza tym słuchawka nie należała do najwygodniejszych. Z drugiej strony mogłam na spokojnie obejrzeć wszystko, co chciałam i porobić zdjęcia. Przez co zwiedzanie zajęło mi nieco ponda 2,5 h. 

 

 

 

Do zobaczenia było bardzo dużo rzeczy. Oprócz dziedzińca, tarasu i komnat były też dodatkowe sale: Alchemika Pepełko z magicznymi eliksirami, sala poświęcona oleśnickiemu kanibalowi i mordercy, który nazywał się Melchior Heldof, czy sala tortur. Lubię takie dodatkowe smaczki (nie były zawarte w audioprzewodniku).

 


Pani z kasy pokierowała mnie na górę schodami, przez co nie zaczęłam zwiedzania od początku, tylko od nr 7, a dziedziniec, który był punktem startowym, obejrzałam dopiero na końcu.

 



Możliwość wejścia na wieżę była super. Po drodze na szczyt mogłam podziwiać mechanizm zegara, natomiast na tarasie widokowym - figury lwów, które troszkę skojarzyły mi się z Zamkiem Moszna, tylko tamtejsze lwy są o wiele większe i znajdują się przed zamkiem. Widoki były ekstra!




Tym, co mnie zszokowało, była wanna znajdująca się w... szafie. Pierwszy raz spotkałam się z czymś takim. 

 


 

Dziedziniec oraz sala książąt w wieży zamkowej też zrobiły na mnie wrażenie. Są przepiękne.

 


Podczas zwiedzania można się natknąć na panie, które pilnują, ale nie w każdej komnacie (więc jest swoboda) i nie gadają, jak w Brzegu, tylko zajmują się sobą - są skupione na korzystaniu z telefonu komórkowego.



Czy wiesz, że...?

Garść ciekawostek o Zamku Książęcym w Oleśnicy

🏰 Zamek został zbudowany w XIV w.

🏰 Na oficjalnej stronie zamku, po kliknięciu zakładki zwiedzanie zamku, wyświetla się  transkrypcja tego, co można usłyszeć w audioprzewodniku, więc mam szansę nadrobić ciekawostki.

🏰 Zamiłowanie do mitologii władców zamieszkujących niegdyś zamek widoczne  jest w dekoracjach na suficie.

 


 

🏰 W zamku mieszkali, m.in. władcy z dynastii Podiebradów, kojarzyłam ich ze zwiedzania  zamku w Ząbkowicach Śląskich.

🏰 Od 1905 roku w pałacu zaczęło funkcjonować centralne ogrzewanie, a kominki stały się ozdobą.

🏰 Zegar na wieży wykonała ta sama firma, która zrobiła konstrukcję zegara na wieży Zamku Królewskiego w Warszawie. Oleśnicki zegar jest jego mniejszą kopią.

 


 

🏰 Wysokość wież w Oleśnicy nie jest przypadkowa. Prym wśród nich wiedzie wieża bazyliki Św. Jana. Na drugim miejscu znajduje się wieża zamkowa (jej wysokość symbolizuje uległość wobec władzy Boga i jednocześnie wyższość nad władzą miejską), najniższa natomiast jest wieża ratuszowa.

 


 

🏰 Balustradę tarasu widokowego oleśnickiej wieży zdobi 8 lwów. 6 z nich trzyma tarcze herbowe związane z książętami podiebradzkimi oraz księstwem ziębicko-oleśnickim. Sama balustrada z kolei przypomina tę z Zamku Piastów Śląskich w Brzegu. Potwierdza to zażyłość między oboma dworami.

 



***

Lubisz zwiedzać zamki/pałace?

Byłaś kiedyś na Zamku Książęcym w Oleśnicy?

2 komentarze:

  1. Bardzo fajna fotorelacja! Czasami lubię zwiedzać zamki, ale na tym Zamku w Oleśnicy nie byłam :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń