26 kwietnia 2020

Jak szybko i sprawnie zrobić zakupy?

Kobieta z torbami z zakupami

Hejka!

Zastanawiasz się, jak szybciej i sprawniej robić zakupy? Zapraszam!



Zawsze lubiłam wyjścia na zakupy, m.in. za to, że mogłam nacieszyć wzrok oglądaniem ładnych rzeczy, różnych nowości. Była to dla mnie przyjemność. Nie zwracałam za bardzo uwagi na to, ile czasu przebywałam w sklepie (chyba że się gdzieś spieszyłam, np. na autobus). Obecnie sytuacja diametralnie się zmieniła i ze względów bezpieczeństwa rzadko wychodzę na zakupy i staram się przebywać w sklepie jak najkrócej. W związku z tym zebrałam kilka przydatnych wskazówek, jak szybko i sprawnie robić zakupy.

Lista zakupów


Sprawdź, czego potrzebujesz


Zanim udasz się na zakupy warto zorientować się, jakich produktów potrzebujesz, żeby nie tracić czasu na zastanawianie się nad tym w sklepie. Zerknij do lodówki, miejsca, gdzie trzymasz kosmetyki, środki czystości itp.

Zastanów się, w jakich sklepach dostaniesz poszczególne produkty


Dobrą praktyką jest opracowanie planu działania. Przemyśl, gdzie dostaniesz produkty, których potrzebujesz. Może część kupisz w osiedlowym sklepiku, a po resztę trzeba będzie się udać do pobliskiego marketu? Wyznacz trasę zakupów, tzn. kolejność sklepów, do których się udasz w ten sposób, byś nie musiała niepotrzebnie kluczyć i wracać się.

Zrób listę zakupów


Aby niczego nie zapomnieć, spisz wszystkie produkty, które musisz kupić. Bardzo fajnym patentem jest wypisanie towarów wg sklepów, w których je dostaniesz. U mnie ten sposób sprawdza się bardzo dobrze. Lista zakupów jest dzięki temu uporządkowana  i przejrzysta. Jeśli nie jestem pewna, w którym sklepie dostanę daną rzecz lub można ją dostać w kilku punktach, przy danym produkcie wpisuję pierwszą literę także tego innego sklepu.

Przygotowałam dla Ciebie dwie listy zakupów do pobrania za darmo. Zaprojektowałam je w Canvie. Listy są dostępne w formacie pdf. Możesz z nich korzystać na własny użytek. Jeśli chcesz udostępnić grafiki, to podlinkuj je do posta. 

🠊 Lista zakupów 1 - kliknij tutaj, żeby ją pobrać,
🠊 Lista zakupów 2 - kliknij tutaj, żeby ja pobrać.

Wykreśl to, co już kupiłaś


Zaznaczanie bądź wykreślanie z listy zakupów pozycji, które udało Ci się już kupić, zaoszczędzi Ci czasu. Nie będziesz musiała błądzić wzrokiem po liście i zastanawiać się, czy masz już daną rzecz.

Wykres natężenia ruchu w sklepie


Przejrzyj gazetki reklamowe


Zanim udam się na zakupy, przeglądam gazetki reklamowe sklepów. Najbardziej lubię te papierowe, ale obecnie ograniczam się do ich wersji dostępnych w Internecie. Sprawdzam, gdzie opłaca się kupić dany produkt, czy są jakieś korzystne promocje. Przy okazji przeglądania gazetek przypomnisz sobie, czego Ci brakuje/co się kończy oraz możesz porównać ceny w różnych sklepach. Ewentualnie zapragniesz coś mieć, ale to niewielki efekt uboczny, który nie przesłania większych korzyści. 

Wybierz odpowiednią porę na zakupy


Warto przemyśleć, kiedy wybrać się na zakupy. Odradzałabym godziny, kiedy większość ludzi kończy pracę, bo wtedy w sklepach mogą być tłumy. Wpisując w Google nazwę sklepu oraz jego adres można sprawdzić szacowane natężenie ruchu - rozkład godzinowy w ciągu dnia.


Weź duży koszyk


Zmieści się w nim więcej produktów. Poza tym, po skasowaniu, nie musisz pakować ich od razu do toreb (zajmuje to więcej czasu, a wiadomo, że każdemu się spieszy i nikt nie lubi stać w długich kolejkach), tylko szybko wsadzić z powrotem do koszyka, a następnie podwieźć zakupy do samochodu i tam spokojnie je zapakować.

Dłonie, tablet, kubek z kawą

Kasy samoobsługowe


Dzięki obecności kas samoobsługowych kolejki do tradycyjnych kas się zmniejszają. Wpływa to też na szybkość dokonywania płatności. Warto zauważyć, że niektóre kasy samoobsługowe mają możliwość płacenia wyłącznie kartą, więc zwolennicy gotówki nie będą mogli z nich skorzystać. Poza tym zauważyłam, że czasem trudno nabić lżejsze produkty, jak na przykład maseczki do twarzy. Owszem skanuje się je dobrze, ale po odłożeniu do strefy pakowania, maszyna jakby ich "nie widziała", wyskakuje błąd i trzeba czekać na pomoc kasjera, samodzielnie próbować rozłożyć towar równomiernie lub mocniej przycisnąć. Trzeba się przy tym mocno nagimnastykować! Poza tym ilość miejsca w strefie pakowania jest ograniczona, więc z większymi zakupami może być ciężko. Chyba że umiejętnie je rozmieścisz. Kasy samoobsługowe polecałabym zatem na niezbyt duże zakupy i bez lekkich produktów.

Zapłać kartą


Jest to duże ułatwienie, bo nie trzeba specjalnie wyliczać kwoty do zapłacenia, co przekłada się na szybkość dokonania transakcji oraz  jest też bardziej higieniczne (jeśli płacisz zbliżeniowo). Z drugiej strony, płacąc kartą mamy mniejszą kontrolę nad wydawanymi środkami. Terminale czasem płatają figla, więc nawet korzystając z karty, warto mieć w zanadrzu gotówkę.

Zakupy online


Alternatywą dla tradycyjnych zakupów są te wykonywane online. Jeśli masz taką możliwość (nie wszystkie sklepy prowadzą sprzedaż online z dostawą do domu), warto rozważyć taką opcję. Oszczędzisz sobie stania w kolejkach i na spokojnie wybierzesz produkty

***

 Korzystasz z którejś z wymienionych przeze mnie wskazówek?

Jakie jeszcze znasz sposoby na szybkie i sprawne zrobienie zakupów?

39 komentarzy:

  1. Lista zakupów bywa niesamowicie pomocna :) teraz zdecydowanie częściej robię zakupy przez internet :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja najbardziej lubię tradycyjną listę zakupów spisaną na kartce. ;)

      Usuń
  2. Pracuję w hipermarkecie więc można by powiedzieć, że jestem specjalistką od zakupów :D Przychodzę do pracy- jestem w sklepie. Przez kolejne godziny patrzę jak inni robią zakupy. Po pracy - "a wejdę jeszcze na sklep" xD Nie wiem, być może moja praca wpłynęła na to że jestem sklepoholiczką :D Nie, nie zakupoholiczką :D Naprawdę pomocne wskazówki Kochana, z niektórych bardzo sumiennie korzystam :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ty, Klaudio, potrafisz wyszukać prawdziwe perełki, to Twój talent. Praca w sklepie pozwala Ci go rozwijać. :D Ja też bardzo lubię chodzić na zakupy, chociaż ostatnio zakupy stały się trochę stresujące.
      Dziękuję, cieszę się, że wpis Ci się spodobał. ;)
      Buziaki! :*

      Usuń
  3. Jeśli chodzi o jedzonko zawsze robię w tym samy sklepie i na pamięć znam co gdzie jest :) Plus zawsze przygotowuję listę zakupów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja robię zakupy w kilku sklepach, ale bywałam tam już tak często, że też wiem, gdzie co jest. :D No chyba, że postanowią przemeblować, co jest dla mnie kłopotliwe, bo ciężko się później odnaleźć. :D Lista zakupów niezwykle ułatwia życie. ;)

      Usuń
  4. Ja zawsze chodzę na zakupy spożywcze z listą :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma to jak lista zakupów. Prosta rzecz, ale jaka przydatna. :D

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Zakupy przez Internet są bardzo wygodne, ja jednak lubię zobaczyć towary na żywo, móc ich dotknąć. :D

      Usuń
  6. Ja lubię czasem pochodzić sobie po sklepie, ale jak potrzebuje konkretów i nie mam zbyt dużo czasu, to zawsze wychodzę z listą. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tak samo. ;) Gdy idę do sklepu pooglądać ładne rzeczy, to nie potrzebuję listy, ale jak idę z zamiarem kupna czegoś to lista bardzo się przydaje. :D

      Usuń
  7. Nigdy nie miałam problemu z szybkimi zakupami :) Nigdy też się specjalnie do nich nie przygotowuję, nie jestem typem człowieka, który lubi planować każdy swój ruch i wyjście z domu :) Ważne, żeby wiedzieć czego się chce, czego potrzebuje i nie tracić czasu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Konkretne podejście. ;) Super, że nie masz, ani nie miałaś problemów, żeby zrobić szybkie zakupy. ;) Tak trzymaj! ;)

      Usuń
  8. Część stosuję w swojej codzienności, listy zakupów, choć ostatnio dużo zamawiam online. Gazetek promocyjnych nie przeglądam od kilku lat. Szkoda mi na nie czasu, zresztą połowa wcale nie jest taką promocją, jak by się wydawało i szkoda mi czasu na przeglądanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tymi promocjami faktycznie trzeba uważać. Ja śledzę na bieżąco ceny, więc się orientuję w temacie. :D

      Usuń
  9. Ja też dopóki nie pojawiła się w Polsce pandemia uwielbiałam zakupy. Mogłam chodzić cały dzień po sklepach z ciuszkami itp. Niestety teraz podobnie jak Ty się boję i jak mam zrobić zakupy to wchodzę z listą, szybko odnajduję dany produkt i pędzę do kasy. No i teraz ciężko też jest bo trzeba buzię zakrywać, w sklepie ciepło a człowiekowi się duszno robi :(

    W tym poście zawarłaś same najważniejsze aspekty jak można szybko i sprawnie zrobić zakupy :) Podoba mi się ten wpis bardzo :) Ostatnio skorzystałam kilka razy ze sklepów online :) Szczególnie z Sinsay :) Była fajna okazja z rabatem i można się było obciuchać :D

    życzę pięknego tygodnia <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co to były za czasy! Przebywanie w sklepie i oglądanie ubrań to była dla mnie czysta przyjemność. <3 Nawet nie musiałam ich kupować, wystarczyło obejrzeć i dotknąć. ;) Dokładnie, o ile rękawiczki da się znieść, choć strasznie pocą się w nich ręce, to z maseczkami jest o wiele gorzej. Okulary parują, trudno się oddycha. Wyszłam ostatnio na spacer w chustce zamiast maski, tak jak radziłaś, i było o wiele lepiej. Przynajmniej czułam powiew wiatru i mogłam w miarę normalnie oddychać. ;)

      Dziękuję! Bardzo mi miło, że tak uważasz. <3 O, ekstra! Czyli szykują się stylizacje z nowymi ciuszkami? ;)

      Buziaki! :*

      Usuń
    2. Ale już mają otworzyć galerie od 4 maja. Mimo, że trzeba będzie w maseczkach i rękawiczkach to i tak dobre i to, że będą otwarte :) Po wypłacie się na pewno wybiorę na zakupy :D Chociaż trochę radości w tych trudnych czasach :) Nooo mega gorąco w masce, rękawiczki aż odparzenia mi ostatnio porobiły :( Super, że wzięłaś sobie do serca moją radę :) Ja cały czas bandanę na buzi noszę :)

      Nie ma za co :) Tak szykują się nowe stylizacje :)

      buziaki :*

      Usuń
    3. Faktycznie, dzięki za przypomnienie. ;) Ja na razie się jednak nie planuję tam wybrać. Nowe ubrania i tak mi się nie przydadzą do siedzenia w domu. :D Trochę też się obawiam o bezpieczeństwo.

      Super, to czekam na kolejne Twoje stylizacje. ;)

      Buziaki! :*

      Usuń
  10. Ja przeglądam zawsze aplikacje lidla i gazetki sklepów przed wyjściem. Listę zakupów tez tobie i teraz zawsze place karta. Kiedyś uwielbiałam rozglądać sie po sklepie i patrzeć co nowego i ciekawego jest ale teraz tego unikam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety czasy się zmieniły i musimy się przystosować do nowej rzeczywistości. Super, że przygotowujesz się w domu do zakupów. Dzięki temu później spędzasz mniej czasu w sklepie. ;)

      Usuń
  11. Też lubię przejrzeć gazetki. Jeśli chodzi o zakupy spożywcze to zawsze mam listę ze sobą:).

    OdpowiedzUsuń
  12. Zakupy kocham i zawsze umiem je robić :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Lista zakupów jest bardzo przydatna, bez niej nie idę do sklepu :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Me encantó el post, gracias por compartirlo. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie wchodzę do sklepu bez listy zakupów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ostatnim czasie ja też nie ruszam się do sklepu bez listy. ;) Bardzo ułatwia życie. ;)

      Usuń
  16. Hi! Interesting post. Thanks for sharing.
    I hope you´ll visit my blog soon. Have a nice day!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi, my dear!
      Thank you so much. I'm glad you like my post. ;)
      Have a nice day!

      Usuń
  17. Jeśli chodzi o zakupy ubraniowe, to kupuję właściwie tylko online, co do spożywki to teraz szczególni dbamy, żeby przygotować listę i jak najmniej czasu spędzać w marketach.
    BLOG
    YOUTUBE

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ostatnio nie kupowałam ubrań. :D Super, że dbasz o zdrowie i spędzasz mało czasu w sklepach. ;)

      Usuń
  18. Staram się właśnie podobnie planować zakupy w ostatnim czasie

    -------------------------
    http://fashionelja.pl
    https://www.instagram.com/fashionelja/

    OdpowiedzUsuń