14 maja 2023

Stylizacja-inspiracja: Niezapominajka

Jasnoniebieska sukienka w białe kwiaty F&F, białe tenisówki Sinsay, podwójna bransoletka Sinsay, pleciona torebka Mohito, niebieska kokarda do włosów Sinsay

Hejka!

Zapraszam Cię na niebieską stylizację i ciekawostki o niezapominajce.

 

Niezapominajki

,,Niezapominajki 

to są kwiatki z bajki!

Rosną nad potoczkiem,

patrzą rybim oczkiem.

 

Gdy się płynie łódką,

Śmieją się cichutko

I szepcą mi skromnie:

Nie zapomnij o mnie!''

 

Dzień Polskiej Niezapominajki 15 maja

 

Dzień Polskiej Niezapominajki: kto był pomysłodawcą? Co ma na celu to święto?

Przywitałam się z Tobą wierszem Marii Konopnickiej, bo jutro, czyli 15 maja obchodzić będziemy Dzień Polskiej Niezapominajki. Na pomysł, by obchodzić takie święto, wpadł redaktor radiowej Jedynki Andrzej Zalewski (prowadził Ekoradio). Pierwsze obchody odbyły się w 2002 roku. Dzień ten jest związany z promowaniem walorów polskiej przyrody, różnorodności biologicznej oraz zwracaniem uwagi na potrzebę jej chronienia. Dzień Niezapominajki ma też na celu pamiętanie o ważnych chwilach, wydarzeniach, osobach...

Gdy chodziłam do podstawówki, obchodziliśmy ten dzień. Ubieraliśmy się wtedy na niebiesko.  A jak to wyglądało u Ciebie?

 

Ubierz się, jak niezapominajka: Jasnoniebieska sukienka w białe kwiaty F&F, białe tenisówki Sinsay, pleciona torebka Mohito, niebieska kokarda do włosów Sinsay


Stylizacja-inspiracja: niezapominajka

Aby uczcić Dzień Niezapominajki, przygotowałam stylizację inspirowaną właśnie tym kwiatkiem. Dominującym kolorem jest oczywiście niebieski, choć niezapominajki mogą występować też w delikatnym odcieniu fioletu, różu, a także bieli. 

 

 

Złota podwójna bransoletka z diamencikiem Sinsay

 

Niebieska sukienka w kwiaty, białe tenisówki, pleciona torebka z niebieską kokardą

Wybrałam niebieską sukienkę z krótkim rękawem w drobne, białe kwiatuszki. Dobrałam do niej białe tenisówki (niezapominajka ma w sobie nieco bieli) oraz plecioną torebkę ze złotym znakiem nieskończoności, który zakryłam jasnoniebieską kokardą. Przywiązałam ją do torebki za pomocą cienkiej wstążeczki. 


Jasnoniebieska sukienka w białe kwiaty F&F, białe tenisówki Sinsay, żółta bandana we włosach

Podwójna bransoletka, żółta bandana

Outfit dopełniłam złotą podwójną bransoletką z diamencikiem. Ostatnim elementem jest żółta bandana (nawiązująca do środka niezapominajki), którą użyłam jako opaski do włosów.


15 maja Dzień Niezapominajki - ciekawostki

 

9 ciekawostek, których nie wiedziałaś o niezapominajkach

Czy wiesz, że...

💙 Istnieje legenda, która wyjaśnia, skąd wzięła się nazwa niezapominajek. Opowiada ona o rycerzu, który chciał przynieść swojej ukochanej niebieskie kwiatuszki. Udał się więc nad brzeg rzeki. Był w ciężkiej zbroi, która go przeciążyła i wpadł do wody. Czując, że porywa go nurt rzeki, krzyknął do ukochanej: Nie zapomnij o mnie!

💙 Wg innego podania podczas stwarzania świata, Bóg zapomniał nazwać niepozorny niebieski kwiatuszek. Gdy roślinka zapytała się Go, dlaczego nie dostała imienia, Bóg zamyślił się i nazwał ją niezapominajką.

💙 Niezapominajki można znaleźć nie tylko nad potoczkiem, ale i na leśnych polanach, przydrożach, łąkach, w rowach, w pobliżu ścieżek, na nieużytkach, czy w zaroślach.

💙 Niezapominajka zwana jest też niezabudką (od rosyjskiej nazwy tego kwiatu). Od razu skojarzyła mi się z piosenką Fasolek - My jesteśmy krasnoludki, które śpiewają: Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka, Ajajaj, ajajaj, To zapłacze niezabudka, Uuuuu. Inne nazwy tej roślinki to żabie oczko, mysie uszko (z greckiego Myosotis), trawa skorpiona (główki kwiatu mają przypominać ogon tego pajęczaka).

 

9 ciekawostek, których nie wiedziałaś o niezapominajkach

 

💙 W Polsce rośnie dziko aż 13 gatunków niezapominajek.

💙 Znaczenie niezapominajki różni się w zależności od koloru. 

    💙 Niebieska jest symbolem pamięci - zachowania od zapomnienia ważnych chwil w życiu, osób, miejsc, tradycji. 

    💜 Fioletowa z kolei upamiętnia miliony ofiar podczas ludobójstwa Ormian w Armenii na początku XX w. 

      🤍 Biała to działania charytatywne, pomoc biednym. 

   💗 Natomiast różowa niezapominajka jest symbolem zakochanych, których czeka tymczasowa rozłąka.

💙 Dawniej wierzono, że jeśli panny będą kładły niezapominajki na noc pod poduszkę, szybciej znają sobie mężów

💙 Niezapominajka jest kwiatem stanu Alaska.

💙 Niezapominajka, mimo iż urocza, jest trująca.


***

Lubisz kolor niebieski?

Znałaś te ciekawostki o niezapominajce?

6 komentarzy:

  1. Urocza stylizacja! I bardzo letnia, u mnie jeszcze nie jest na tyle ciepło żebym mogła nosić sukienki, a szkoda :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. <3 Z tą pogodą jest różnie. Są dni, gdy słonko przygrzewa i jest naprawdę ciepło, ale zdarzają się też takie pochmurne i deszczowe. Także staram się korzystać, gdy mogę. :D Trzymam kciuki, żeby ciepełko i do Ciebie zawitało. ;)

      Usuń
  2. Przepięknie ♥ no i oczywiście uwielbiam niezapominajki. W tym roku mam i niebieskie oraz różowe :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta sukienusia jest przeurocza ❤️ Niezapominajki i ja kocham ❤️ Ślicznie Moniś ❤️

    PS. Zniknęłam z Instagramu, niestety miałam problemy i musiałam znów uciec. Raczej już nie wrócę :(

    Ściskam

    OdpowiedzUsuń