27 sierpnia 2023

Co zwiedzić w Opolu? Wieża Ratuszowa

Wieża Ratuszowa w Opolu

Hejka!

Zapraszam Cię na zwiedzanie Wieży Ratuszowej w Opolu.

 

To już kolejna wspaniała podróż podczas tegorocznych wakacji. Tym razem moim celem było zwiedzenie Wieży Ratuszowej w Opolu. Chciałam to uczynić już w zeszłym roku, ale pomyliły mi się wieże i zamiast ratuszowej, zwiedziłam Piastowską, he, he. Ale co się odwlecze, to nie uciecze. W dniu moich imienin zabieram Cię na wirtualną wycieczkę po Wieży Ratuszowej w Opolu. Chodźmy!

 

Wieża Ratuszowa w Opolu


Wieża Ratuszowa w Opolu stanowi część ratusza, znajduje się w rynku przy ul. Rynek 1A. Liczy ona ok. 65 m wysokości.


Czy wiesz, że... 

Garść ciekawostek o Wieży Ratuszowej w Opolu

🏰 Z wieży ratuszowej wykonywany jest codziennie o 12 hejnał Opola.

🏰 W średniowieczu w miejscu ratusza znajdował się dom kupiecki.

🏰 Wieżę kilkukrotnie odbudowywano - po pożarze, rozebrano ją w wyniku robót remontowych, a także po tym, jak runęła w 1934 r. W 1936 r. ukończono jej odbudowę. 

🏰 Ratusz przetrwał bombardowania podczas II wojny światowej i do dziś służy jako siedziba władz miejskich.

 

Drzwi Miejskiej Informacji Turystycznej w Opolu

 

Kiedy można zwiedzać Wieżę Ratuszową w Opolu? 2023

Wieżę w tym roku można odwiedzać od 1 lipca do 27 sierpnia (w zeszłym roku była otwarta dłużej, bo do 30 września, ale niestety wtedy pomyliły mi się wieże). W piątek w godzinach 14:30 - 17:30 oraz w soboty i niedziele od 10:30  do 14:30. Wejścia odbywają się co godzinę, co daje nam 3 wejścia w piątek i po 4 w weekend. Zwiedzanie trwa ok. 30 min.

 

Wejście do Ratusza i Wieży ratuszowej w Opolu

 

Ile kosztuje bilet wstępu na Wieżę Ratuszową w Opolu? Cennik 2023

Bilet kosztuje 8 zł dla wszystkich zwiedzających. Można go nabyć w Miejskiej Informacji Turystycznej, która znajduje się przy ul. Rynek 23 (czerwone drzwi, a nad nimi drewniany szyld; naprzeciwko wejścia do ratusza). Tam znajdziesz też pamiątki. Bilet można zakupić najpóźniej na 10 min przed planowanym zwiedzaniem. 

Biletów nie da się kupić wcześniej (byłam tam przed 13 i mogłam jedynie zarezerwować sobie miejsce) ze względu na to, że w razie, gdyby z różnych powodów (pewnie pogodowych) odwołano wejście na wieżę, pieniądze nie są zwracane (tak powiedział mi pan pracujący w informacji turystycznej). Najpierw jednak warto zarezerwować sobie miejsce osobiście lub telefonicznie 77 451 19 87, bo ich liczba jest ograniczona. Serio dobrze to zrobić, bo chciałam wejść na wieżę o 14:30, ale nie było już miejsc, więc wybrałam wejście o 15:30).

 

Identyfikator/ kręte schody prowadzące na Wieżę Ratuszową w Opolu

Jak wygląda zwiedzanie Wieży Ratuszowej w Opolu? Moje wrażenia

Po zakupie biletu (miałam wejście na 15:30,a bilet mogłam kupić od 15) trzeba poczekać na przewodnika przy wejściu do ratusza (ul. Rynek 1A, naprzeciwko Miejskiej Informacji Turystycznej), który przyjdzie po grupę. Są ławeczki, więc nie ma z tym problemu. O wyznaczonej godzinie przyszedł pan przewodnik i rozdał uczestnikom, na czas trwania zwiedzania, identyfikatory na smyczy (to po prostu zalaminowana ulotka dotycząca zwiedzania wieży), żeby mógł nas łatwo odróżnić od interesantów przychodzących do urzędu. Opowiedział, jak będzie wyglądało zwiedzanie i że można skorzystać z WC. 

 

Zdjęcia w Wieży Ratuszowej w Opolu

Następnie schodami weszliśmy na 5 piętro (można też było wjechać windą), skąd udaliśmy się krętymi schodkami na wieżę. Zanim weszliśmy na taras widokowy, zatrzymaliśmy się na kondygnacji, na której znajduje się ściana z archiwalnymi zdjęciami Opola. Tu przewodnik opowiedział nam krótko o historii miasta. 


Panorama Opola z Wieży Ratuszowej

Następnym przystankiem był już taras widokowy, gdzie można było  podziwiać panoramę Opola. Co tu dużo mówić - piękne widoki! Pan przewodnik uraczył nas ciekawostkami o różnych budowlach widocznych ze szczytu wieży, m.in. Katedrze Opolskiej, Zamku Górnym, Wieży Piastowskiej, muralu przedstawiającym Krzysztofa Krawczyka, grzybku i wielu innych miejscach.

 

Widok na Katedrę Opolską


Oprócz garści historii i dużej liczby ciekawostek poznałam trochę przydatnych wskazówek odnośnie pobytu w Opolu, m.in. lokalnej naleśnikarni, gdzie spędzić czas czekając na pociąg, czy gdzie znajduje się darmowe WC. Mega fajna sprawa wiedzieć takie rzeczy! Dodam, że wieża spodobała się nie tylko mi. Gniazdko uwiły sobie na jej tarasie widokowym dwa ptaszki.


Widok na Kościół Franciszkanów w Opolu

Zwiedzanie odbywało się bez pośpiechu, był czas na zrobienie zdjęć, przewodnik sam do tego zachęcał, więc super.

Wróciliśmy tak, jak przyszliśmy, część osób skorzystała z windy. Zanim się rozstaliśmy, pan przewodnik zebrał dane nam wcześniej identyfikatory.

 

Zwiedzanie Wieży Ratuszowej w Opolu

Podsumowując, zwiedzanie Wieży Ratuszowej bardzo mi się podobało, na wszystko był czas, dowiedziałam się dużo rzeczy, które mi się przydadzą, gdy następnym razem odwiedzę Opole. Bardzo polecam!

 

***

Byłaś kiedyś w Opolu?

Lubisz odwiedzać wieże widokowe?

2 komentarze:

  1. piękne miejsce, ale nigdy tam nie byłam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja mama była w młodości w Opolu. Ja niestety jeszcze nie. Pięknie tam, marzę o takiej wyprawie :)

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń