8 października 2023

Spełniłam swoje marzenie: zwiedziłam Zamek w Malborku

Hejka!

Zapraszam Cię na wycieczkę po zamku krzyżackim w Malborku.



Wreszcie nadszedł czas na wpis, który zapowiedziałam w podsumowaniu sierpnia. Moim marzeniem od 5 klasy szkoły podstawowej było... zobaczenie Zamku w Malborku na żywo. W końcu podczas tegorocznych wakacji odważyłam się, by je spełnić. 

 


Była to dla mnie duża wyprawa, bo prawie na drugi koniec Polski i pierwsza którą zaplanowałam w tak odległe od domu miejsce. Nie obyło się bez stresu, bo to jednak nowe miejsce. Najbardziej obawiałam się tego, że pociąg się opóźni i nie zdążę na kolejny, wsiądę nie do tego co trzeba, ale na szczęście wszystko się udało. To znaczy opóźnienia były, ale wszystko zgrało się w czasie.  Przy okazji zwiedziłam też zamki w Kwidzynie i Sztumie, ale o tym następnym razem.

 


Zamek w Malborku znajduje się w mieście Malbork w województwie pomorskim, mad rzeką Nogat (mnie jej nazwa kojarzy się z nugatem), niecałe 70 km od Gdańska. Muzeum Zamkowe w Malborku (bo taka jest jego oficjalna nazwa) zlokalizowane jest przy ul. Starościńskiej 1.

 

Ziwedzanie Zamku Krzyżackiego w Malborku

Różne opcje zwiedzania: Trasa Zielona vs Historyczna

Trasa Historyczna obejmuje zwiedzanie całego zamku (komnaty, wystawy) oraz częściowo Trasę Zieloną. Trwa ok. 3,5 h. Natomiast Trasa Zielona to ok. 1,5 h zwiedzania, które obejmuje część Przedzamcza, przejazdy bramne, dziedzińce zamku Średniego i Wysokiego, kaplicę Św. Anny, tarasy wraz z ogrodem wielkich mistrzów, fosy i międzymurze. Nie ma tu zwiedzania komnat i wystaw.

Trasy różnią się ilością rzeczy do zwiedzania, czasem, a także ceną. Ja zdecydowałam się na Trasę Historyczną.




Kiedy można zwiedzać Zamek w Malborku? 2023

Godziny i dni zwiedzania różnią się w zależności od sezonu. W sezonie wiosenno-letnim (29.04. - 30.09.2023 r.) wyglądało to następująco:

Trasa Zielona

poniedziałek: 9:00 - 20:00 (ostatnie wejście o 18:30)

wtorek - niedziela: 17:15 - 20:00 (o 18:30 ostatnie wejście)

Trasa Historyczna

poniedziałek - niedostępna

wtorek - niedziela: 9:00 - 19:00 (o 17:00 ostatnie wejście)

Kasy biletowe są czynne codziennie w godzinach 8:30 - 18:30.

 



W sezonie jesienno-zimowym (1.10. - 28.04.) godziny otwarcia są takie:

Trasa Zielona

w poniedziałek: 9:00 - 16:00 (ostatnie wejście o 14:30)

wtorek - niedziela: 13:15 - 16:00 (ostatnie wejście o 14:30)

Trasa Historyczna

poniedziałek - niedostępna

wtorek - niedziela: 9:00 - 15:00 (ostatnie wejście o 13:00)

Kasy biletowe są czynne codziennie w godzinach 8:30 - 14:30


W dni świąteczne obowiązuje inny harmonogram, który można sprawdzić na stronie internetowej Muzeum Zamkowego w Malborku.

 

Muzeum Zamkowe w Malborku

Ile kosztuje bilet wstępu do Zamku w Malborku? Cennik 2023

Trasa Historyczna

Bilet normalny to koszt 70 zł, natomiast ulgowy -  50 zł. Dzieci do lat 7 wchodzą za darmo.

Obowiązuje limit 500 wejść/h, więc lepiej szybciej zaopatrzyć się w bilet.

Są też inne warianty biletów (z Kartą Dużej Rodziny, z Kartą Mieszkańca Malborka itp.), które można sprawdzić na stronie. Ja skupiłam się na tych podstawowych.

Trasa Zielona

Za bilet normalny należy zapłacić  30 zł, a za ulgowy z kolei 20 zł. Dzieci do 7 r. ż. mają darmowy wstęp. W poniedziałek Trasę Zieloną można zwiedzać za darmo.


Wnętrze zamkowego kościoła w Malborku

Bilet na Trzy Zamki (Malbork - Sztum - Kwidzyn)

Bilet normalny kosztuje 100 zł, natomiast ulgowy 70 zł. Bilet jest ważny przez 14 dni. Uprawnia on do zwiedzenia Zamku w Malborku z przewodnikiem w j. polskim lub audioprzewodnikiem, Zamku w Sztumie z audioprzewodnikiem, Zamku w Kwidzynie z audioprzewodnikiem.

Opcja, która moim zdaniem najbardziej się opłacała i to właśnie ją wybrałam. Dla pewności, że limit wejściówek się nie wyczerpie, bilet kupiłam online i wybrałam opcję zwiedzania Malborku z przewodnikiem. Niestety pozostałe dwa zamki można było zwiedzać tylko z audio.

 

Bursztynowe eksponaty w Zamku w Malborku

 

Uwaga na dni i godziny otwarcia zamków!

Planując wybranie biletu na trzy zamki, warto zwrócić uwagę, że dni i godziny otwarcia tych obiektów się różnią. Zamek  w Sztumie można zwiedzać codziennie od 9:00 do 15:00 (ostatnie wejście o 14:00), natomiast Zamek w Kwidzynie jest otwarty od środy do niedzieli w godzinach 9:00 - 15:00 (ostatnie wejście o 14:00).




Jak wygląda zwiedzanie Zamku krzyżackiego w Malborku? 

I Moje wrażenia

 

Nie mogę uwierzyć, że tam byłam i widziałam ten zamek na własne oczy. Pierwszym, co sobie pomyślałam, gdy stanęłam naprzeciw zamku, było to, że jest jakiś niski, byłam tym zaskoczona. A to dlatego, że jest osadzony niżej niż poziom gruntu. Jak się później okazało to tylko jedna z części zamku, gdyż dzieli się ona na Zamek Wysoki, Zamek Średni oraz Zamek Niski. Zwiedzania było bardzo dużo. Trwało ponad 3 godziny. Jak na razie to najdłuższe zwiedzanie, na którym byłam, ale nie przeszkadzało mi, że tak długo to trwało.

 


Podczas zwiedzania oprócz oglądania komnat i eksponatów związanych z zamkiem, miałam okazję zobaczyć też wystawę bursztynów, która była dla mnie nudna. Jasne, znalazło się kilka ciekawszych eksponatów, jak pendrive z bursztynu (obudowa), czy kilka ładniejszych rzeźb, ale nie po to tam przyjechałam. Chciałam poczuć klimat zamku, tamtych czasów, a nie oglądać kolejne wyroby, czy czytać historię bursztynu.

 

Wystawy w Zamku w Malborku


Natomiast bardzo spodobały mi się ekspozycje ukazujące broń i zbroje rycerskie, zwłaszcza te ostatnie. Komnata wypełniona była lustrami, które pięknie odbijały stal. Wow!



Jeśli chodzi o ludzi, to nie powiem, było ich sporo, ale nie ma się co dziwić. Malbork jest bardzo znany.

Zainteresowały mnie też dawne WC, które wyglądały tak naprawdę jak współczesne latryny. Tylko zamiast papieru, mistrzowie krzyżaccy używali wysuszonych liści kapusty

 

Dawne toalety w Zamku Krzyżackim w Malborku

Znakiem, który informował, gdzie jest miejsce, w które król chadza piechotą, był cierpiący diabełek. Ciekawy symbol, he, he. Tym bardziej że od niego do WC była jeszcze spora odległość do pokonania. Współczuję.

 

Cierpiący diabełek - Zamek w Malborku

Zwiedzając Zamek w Malborku, warto skusić się na wieżę widokową. Nie jest ona w cenie biletu. Zwiedzanie kończy się w komnacie, obok której znajduje się kasa i można kupić bilety na wieżę. Koszt to 12 zł (bilet normalny) i 10 zł (ulgowy). Była to pierwsza wieża, na którą wchodziło się niesamowicie długo. Szło się i szło, i nie było widać mety. Schody były współczesne, kamienne, ułożone w prostokąt, natomiast ostatnie stopnie były kręcone. 

 

Muzeum Zamkowe w Malborku


Z góry widoki były bardzo fajne. Myślałam tylko, że skoro było napisane, że wejście na wieżę jest z przewodnikiem, to ktoś faktycznie będzie nam towarzyszył, opowie jakieś ciekawostki, zwróci uwagę na detale. Jednak nic takiego nie miało miejsca, co mnie rozczarowało. Samemu wchodziło się na wieżę.

 

Wycieczka do Zamku w Malborku

 

Mimo iż na dworze było chłodno, w komnatach niestety panował zaduch. Po zwiedzaniu z przewodnikiem można było jeszcze samodzielnie pochodzić (m.in. wejść na wieżę) i pozwiedzać tereny zielone, aż do 20, gdy zamykali zamek. Darmowe WC znajdowały się przy kasach i  na dziedzińcu (oczywiście były to współczesne kibelki, a nie takie, jak za czasów krzyżackich).

 

Zwiedzanie wieży zamkowej Zamku w Malborku

Czy wiesz, że...?

Garść ciekawostek o zamku w Malborku

🏰 Zamek w Malborku jest największym na świecie i znajduje się właśnie w Polsce.

🏰 Pierwotna nazwa zamku w Malborku to Marienburg, czyli Zamek Marii. Wzięła się ona od pełnej nazwy zakonu krzyżackiego - Zakon Szpitala Najświętszej Maryi Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie.

🏰 Zamek w Malborku jest najpotężniejszą twierdzą średniowiecznej Europy, rozciąga się na obszarze 18 ha. Zbudowano go z ponad 30 mln cegieł.

🏰 Zamek w Malborku był twierdzą nie do zdobycia i w średniowieczu nikomu się to nie udało. 

🏰 W 1997 roku Zamek w Malborku został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO jako budowla autentyczna i integralna.

 

Ziwedzanie Zamku w Malborku

Podsumowując, jestem bardzo zadowolona, że udało mi się spełnić moje wieloletnie marzenie i zwiedzić Zamek w Malborku. Było super, jednak nie zrobił on na mnie aż takiego wrażenia, jak oczekiwałam. Myślę, że gdybym pojechała tam wtedy, gdy pierwszy raz usłyszałam o tej budowli na lekcji historii, byłabym bardziej zachwycona. Natomiast z trzech zamków, które zwiedziłam w tamtejszej okolicy (Malbork, Kwidzyn, Sztum), Malbork podobał mi się najbardziej.

 

***

Byłaś kiedyś w Malborku?

3 komentarze:

  1. Piękne widoki :) Dla mnie to za daleko, ale może kiedyś przy okazji uda się odwiedzić to miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam! Ale dość dawno, że mało pamiętam. Jednak nie jestem taką fanką zamków jak Ty, tak mi się wydaje :) Więc nie byłam takiego 'wow' :D

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam zwiedzać zamki, niestety ten w Malborku widziałam tylko na zewnątrz, ale to również wspaniały widok :)

    OdpowiedzUsuń