20 stycznia 2022

Kto jest twórcą dresów? I Międzynarodowy Dzień Spodni Dresowych

Międzynarodowy Dzień Spodni Dresowych

Hejka!

W którym roku powstały pierwsze spodnie dresowe? Zapraszam!

 

 

Międzynarodowy Dzień Spodni Dresowych - jaki jest jego cel?

Dziś słów kilka o kolejnym nietypowym święcie, jakim jest Międzynarodowy Dzień Spodni Dresowych. Obchodzony jest 21 stycznia, od 2009 roku. Jego celem jest zachęcenie do częstszego wkładania spodni dresowych, a także znalezienia chwili dla siebie, by odpocząć. W szerszym kontekście spodnie dresowe mogą symbolizować zrobienie czegoś przyjemnego dla siebie, np. przeczytanie książki, obejrzenie filmu, domowe spa, czy tez leniuchowanie. 

 

Dresy kojarzą się głównie z wygodą i poczuciem komfortu podczas aktywności fizycznej lub odpoczywaniem w domowym zaciszu. Postrzeganie tej części garderoby uległo zmianie przez pandemię i związany z nią lockdown. Te wydarzenia sprawiły, że ludzie zaczęli przykładać większą wagę do tego, by czuć się w ubraniach swobodnie i coraz chętniej zaczęli sięgać po dresy, które z domów wyszły na ulice.  Można to było zauważyć na blogach, Instagramie, ale także w sklepach, które zaczęły oferować szeroką gamę odzieży sportowej. Ale skąd tak właściwie wzięły się dresy?

 

Początki spodni dresowych

Émile Camuset ojciec spodni dresowych i logo jego firmy Le Coq Sportif

 

Historia dresów: Emile Camuset i Le Coq Sportif

Wszystko zaczęło się w okresie międzywojennym za sprawą Francuza, Émile Camuseta, założyciela firmy Le Coq Sportif zajmującej się produkcją odzieży sportowej. Camuset powołał do życia markę w 1882 roku i początkowo zajmował się sprzedażą... pończoch. W 1920 roku (Uwierzysz, że dresy mają już 102 lata?!) zaprezentował światu spodnie z dżerseju, mające umożliwiać sportowcom komfortowe poruszanie się. Chętnie sięgali po nie Olimpijczycy. Mimo to dresy nie zdobyły wówczas popularności. 

 

Międzynarodowy Dzień Spodni Dresowych - skąd się wzięły dresy -  krótka historia
Zespół Run D.M.C. w dresach

 

Lata 70. i 80. dresy wkraczają do mainstreamu

Zrobiło się o nich głośno dopiero w latach 70. i 80., a to za sprawą popkultury. Można je było zobaczyć, m.in. w filmie Rocky, a także w teledyskach hip-hopowego zespołu Run - D.M.C. Jego członkowie wylansowali trend na łączenie dresowych kompletów Adidasa z czarną fedorą, grubym łańcuchem oraz Superstarami. Również moda na fitness i dbanie o zdrowie przyczyniły się do zmiany postrzegania dresów, już nie tylko jako odzieży wyłącznie dla sportowców. Do miana kultowych przeszły szare dresy. Natomiast na fali popularności zaczęto produkować je w wielu różnych wariantach kolorystycznych i fasonach.

 

Lata 90. w rytmie hio-hopu

Ważnym etapem w historii dresów były lata 90. i rozwój rapu oraz kultury hip-hopowej. Trzy paski Adidasa na odzieży były wtedy spełnieniem marzeń. O tym fenomenie śpiewał zespół Big Cyc w piosence, pt. Dres.

 


 

Gwiazdy pokochały dresy

Ze względu na komfort i swobodę ruchu, spodnie dresowe zaczęły być chętnie wybierane przez tancerzy. Popularnością cieszyły się zestawy dresowe składające się z bluzy i spodni. Najczęściej szyto je z nylonu lub bawełny. Urokowi dresów uległy także gwiazdy. Mel C., brytyjskiego członkini girls bandu, lubiła łączyć sportowe spodnie z dopasowanym topem oraz sneakersami

 

Jak nosić spodnie dresowe?
Mel C., zespół Beastie Boys i Paris Hilton w dresach

 

Dresowy szał kolorów

Wczesne lata 2000 to era kolorowych, welurowych dresów Juicy Couture ozdobionych kryształkami. Miłośniczką tego trendu była niewątpliwie Paris Hilton. Celebrytki zakładały takie komplety nie tylko na zakupy, nadawały się też na czerwony dywan. Później nieco zapomniano o dresach, jednak znów święcą one tryumfy. Pandemia spowodowała wzrost sprzedaży spodni dresowych. Nic dziwnego, w końcu podczas home office, w razie wszelkich konferencji, wystarczy zadbać o elegancką bluzkę/koszulę, a na dół - skoro i tak go nie widać - można postawić na wygodę.

 
 

"Squid Game", "Dżentelmeni", "Genialny klan" - Międzynarodowy Dzień Spodni Dresowych
Dresy w filmach i serialach: "Squid Game", "Dżentelmeni" oraz "Genialny klan"


Jeśli chodzi o mnie, dresy w domu to podstawa. Nie ma wygodniejszego zestawu. Natomiast gdy gdzieś wychodzę, wybieram dopasowane jeansy, najchętniej jegginsy. Po prostu tak lubię i w takim wydaniu czuję się najlepiej. Nie wyobrażam sobie pójść w spodniach dresowych do pracy, natomiast w bluzie, już jak najbardziej. Przygotowując ten wpis, uświadomiłam sobie, że nie opublikowałam na blogu ani jednej stylizacji ze spodniami dresowymi. Natomiast na Instagramie dodałam jedno jedyne zdjęcie w wydaniu całkowicie na luzie. Było to w ramach wiosennego wyzwania Kobiecej Foto Szkoły w 2021 r. Co ciekawe, w tym momencie mam na sobie właśnie te spodnie. :D

 

***

Co sądzisz o dresach?

Nosisz je na co dzień, czy tylko w domowym zaciszu?

 

16 komentarzy:

  1. Mam. W szafie i chodzę w nich po domum fajny wpis. Lubie takie ciekawostki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj w klubie. :D Dziękuję, cieszę się, że wpis Cię zaciekawił. ;)

      Usuń
  2. Cześć Moniczko! <3

    Drssy uwielbiam, mam i chodzę w nich po domu. Chociaż zdarza mi się też w nich gdzieś wyskoczyć na zakupy nawet :D

    Dresy to najwygodniejsze spodnie na świecie ile razy zdarzyło mi się w nich zasnąć :D

    Uwielbiam posty z ciekawostkami. Nie miałam pojęcia, że dresy mają taką historię :)

    Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego zimowego dnia. U mnie sypie śnieg :)

    Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, Iwetto! <3

      Nie ma jak wygodny dres, he, he. :D

      Super, że lubisz poznawać nowe ciekawostki. ;)

      Dziękuję. U mnie też zima się uaktywniła i mam śnieg. <3

      Buziaki! ;*

      Usuń
  3. W dresach bardzo lubię chodzić po domu :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja. :D

      Dziękuję i też przesyłam Ci pozdrowienia! ;)

      Usuń
  4. Mam w domu kilka sztuk, na zimne dni jak znalazł :D Świetny post :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam kilka par dresów w swojej szafie. Dla mnie jest to must have na takie dni spędzane w domu :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Długo byłem zagorzałym przeciwnikiem dresów. Pandemia jednak zmieniła i to, a ja wprost pokochałem dresy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pandemia zmieniła podejście ludzi do wielu spraw. Fajnie, że przekonałeś się do dresów. ;)

      Usuń
  7. Witam serdecznie ♡
    Mam dresy w domciu, oczywiście. To zdecydowanie najlepsze spodnie ever :) Chodzę w nich głównie pod domu, śpię w nich - jednak mam też dresy na górskie wycieczki, na sportowe aktywności jak piłka, siatka itd i osobne dresy jak idę na grzyby :D
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, Klaudio! ;)

      Uuu, fajnie, że masz dresy na różne okazje. ;)

      Dzięki, też pozdrawiam! ;*

      Usuń