15 czerwca 2022

Jak wygląda praca strażaka?

Jak wygląda praca strażaka? Wycieczka do straży pożarnej

Hejka!

Zapraszam Cię na wycieczkę do straży pożarnej.

 

Dzisiejsza środa to jakby piątek, piąteczek, piątunio. Bardzo się cieszę na kilka dni wolnego. Przydadzą mi się takie mini wakacje.

Trochę się zbierałam do tego wpisu, ale w końcu jest. W podsumowaniu maja wspomniałam, że niedawno miałam okazję odwiedzić Komedę Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Obiecałam wtedy opowiedzieć nieco więcej na ten temat, więc zaczynajmy!

 


 

Wycieczka do Straży Pożarnej

Zwiedzanie jednostki straży pożarnej trwało nieco ponad 2 godziny, więc bardzo fajnie. Był czas, żeby na spokojnie wszystko zobaczyć i poznać bliżej pracę strażaków. Podczas wycieczki miałam okazję przyjrzeć się bliżej sprzętowi, który strażacy używają podczas swoich akcji, obejrzeć niektóre pomieszczenia (mają tam bardzo czysto), m.in. miejsce, w którym przyjmują zgłoszenia, kuchnię, salę konferencyjną (tam strażacy prowadzą prelekcje dla odwiedzających, odtwarzają filmiki edukacyjne itp.). 

 


Najbardziej ekscytującym punktem wycieczki była możliwość poczucia się jak prawdziwy strażak i puszczania wody z węża strażackiego. Zachwycił mnie też ogródek, takie miejsce wypoczynkowe, które strażacy urządzili samodzielnie. Pięknie to wygląda. Strażacy mają też psa, który bardzo lubi bawić się szyszkami, tzn. ciągle chciał, żeby ktoś mu rzucał szyszkę i przynosił ją z powrotem. Podczas zwiedzania dowiedziałam się wielu interesujących rzeczy, którymi się teraz z Tobą podzielę.

 



Jak wygląda praca strażaka? -  ciekawostki

 

Czy wiesz, że...

🚒 strażacy pracują w trybie 24h/48h, co oznacza, że 24 godziny pracują, a potem mają 48 godzin wolnego.

🚒 strażacy wchodzą do pożaru parami i tak też wychodzą. Gdy jednej osobie z duetu kończy się tlen, a druga ma go jeszcze spory zapas, to i tak muszą opuścić to miejsce ze względów bezpieczeństwa.

🚒 elementem wyposażenia strażaka jest specjalny czujnik ruchu (nie pamiętam, jak on się dokładnie nazywał), który gdy osoba przez dłuższy czas się nie rusza, zaczyna wydawać narastający dźwięk i w ten sposób informuje partnera, że z drugim może dziać się coś niedobrego, np. zasłabł.

🚒 podczas przebywania w jednostce strażacy stale podnoszą swoje kompetencje, uczestniczą w różnych szkoleniach. Mają też czas wolny, podczas którego mogą, np. pograć w siatkówkę (jeśli akurat mają boisko), natomiast muszą być w stałej gotowości do wyjazdu na akcję.

🚒 zarówno w garażu, jak i w pokojach do odpoczynku strażaków zamontowane są specjalne urządzenia, jakby zegary elektroniczne, które alarmują o tym, że trzeba wyjechać na akcję, na nich wyświetlają się też numery wozu, który jest przypisany do danego wyjazdu (na tym, który znajduje się w garażu).




🚒 strażacy sami dbają o czystość i porządek w całym obiekcie, który stanowi ich drugi dom, ponadto samodzielnie przyrządzają posiłki (osoby o większych umiejętnościach kulinarnych przyrządzają i doprawiają dania, a te o mniejszych zdolnościach - obierają warzywa i owoce, kroją itp.).

🚒 święto strażaków przypada 4 maja, w dniu, w którym wspomina się ich patrona - św. Floriana.

🚒 bardzo mało kobiet pracuje jako strażacy (przynajmniej w tej jednostce, w której byłam), panie wybierają raczej prace administracyjne.

🚒 strażacy zajmują się nie tylko gaszeniem pożarów, ale też, m.in. jeżdżą do wypadków komunikacyjnych, likwidują gniazda owadów (np. os, czy szerszeni), ściągają koty z drzew.

🚒 strażacy bardzo często jako pierwsi docierają na miejsce wypadku i to oni udzielają poszkodowanym pierwszej pomocny, natomiast nie mogą podawać im leków.

 



Tyle moich wrażeń i ciekawostek. We wpisie opisałam, jak wygląda organizacja praca strażaka ogólnie, ale pojawiły się też aspekty, które są zapewne charakterystyczne tylko dla jednostki, którą miałam okazję odwiedzić, np. podział obowiązków podczas gotowania, kwestia posiadania psa, czy ogródka. Podsumowując, wycieczka do straży pożarnej bardzo mi się podobała


***

Która ciekawostka najbardziej Cię zaskoczyła?

Miałaś kiedyś okazję być na wycieczce w straży pożarnej?

10 komentarzy:

  1. Nigdy nie byłam w Straży Pożarnej, jednak znam wielu strażaków, stąd większość ciekawostek jest mi znana :)
    Jedyne co mnie zaskoczyło, to to że, sami dbają o czystość.
    Są naprawdę nieoceniani- rzeczywiście, często oni udzielają pierwszej pomocy przy wypadkach, ściągają koty z drzew- aż mi się przypomnia, tekst Tadzia Norka z „Miodowych Lat”; „Strażacy potrafią, różne rzeczy; ściągają koty z drzew, ja znam jednego strażaka, który przyjął poród”.
    Karol Krawczyk mu odpowiedział że nie jest ciężarnym kotem :D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że jesteś zorientowana w temacie. ;)
      Nie wiem, jak jest w innych jednostkach straży pożarnej, ale w tej akurat strażacy sami sprzątają. Fajnie, że są tacy zaradni. ;)
      Są wielozadaniowi. ;)
      He, he, fajny tekst. :D
      Dzięki za odwiedziny. Ślę pozdrowionka! ;)

      Usuń
  2. Mój tato był strażakiem :) Do dziś pamiętam, że źle sypiał i umiał emocjonalne dołki. To niestety też praca przy wypadkach samochodowych i samobójstwach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. Praca strażaka nie jest łatwa, nie tylko pod względem fizycznym, ale też psychicznym.

      Usuń
  3. Bardzo fajny post, dużo ciekawostek!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jej taka wycieczka do Straży pożarnej to jest coś :) Chciałabym też moc się na taką wybrać :) Mam wielki szacunek do strażaków :)

    Pracują po 24 godz? Wow sporo, dobrze, że potem mają 48 godz odpoczynku :)

    Świetna relacja Moniś :) Dziękuję Ci za to, że przybliżyłaś nam pracę strażaków :)

    Buziaki ❤️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Strażacy robią kawał dobrej roboty. ;)

      Tak, dużo czasu spędzają w jednostce. Muszą być gotowi na to, że w każdej chwili mogą otrzymać zgłoszenie i będą musieli wyjechać na akcję.

      Bardzo się cieszę, że wpis Ci się spodobał, Iwetto. <3 Dziękuję za docenienie. <3

      Buziaki! ;*

      Usuń
  5. Wspaniała relacja! Ogromny podziw dla Strażaków, brawa za ich poświęcenie. Czytałam kiedyś, że spośród 3: Straż Pożarna, Policja i Pogotowie Ratunkowe, to właśnie Strażacy cieszą się największym szacunkiem i zaufaniem ludzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje. Cieszę się, że wpis z ciekawostkami Ci się spodobał. ;) Tak, strażak to szanowany zawód. ;)

      Usuń