15 listopada 2022

Pałac Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim

Hejka!

Zapraszam Cię na wycieczkę do Perły Architektury Dolnego Śląska, czyli Pałacu Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim.

 

 

Po modowych klimatach pora powrócić do zwiedzania. Ostatnio zabrałam Cię do Muzeum Powozów w Galowicach, a dziś rządzić będą dworskie klimaty, a to dlatego, że wybierzemy się do pałacu.



Pałac Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim

Pałac Marianny Orańskiej mieści się przy ul. Zamkowej w Kamieńcu Ząbkowickim. Budowla góruje nad miastem, została wzniesiona na wzgórzu. Z zewnątrz wygląda niezwykle okazale i imponująco. Zrobiła na mnie duże wrażenie.

 



Ile kosztuje bilet wstępu do Pałacu Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim? Gdzie kupić bilety? Cennik 2022

 

Bilety można kupić w Punkcie Informacji Turystycznej, która znajduje się w czerwonym kościółku (który jak się okazało, miejscem kultu nie jest). Tam też znajduje się szeroki wybór pamiątek, m.in. magnesy, torby, plecako-worki, monety, kartki. Są też fajne ulotki za darmo. Bilet normalny kosztuje 27 zł, natomiast ulgowy 17 zł. Zwiedzanie odbywa się w grupie z przewodnikiem. Bilety można nabyć 15 min przed godziną rozpoczęcia zwiedzania. Kasa jest czynna od 9:30 - 17:00.




Kiedy można zwiedzać Pałac Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim?

Pałac można zwiedzać codziennie. Od 1 maja do 30 września w godzinach 10:00 - 18:00 (ostatnie wejście o 18). Natomiast w miesiącach: styczeń, luty, marzec, kwiecień, październik, listopad, grudzień od 10:00 do 17:00 (ostatnie wejście o 17). Zwiedzanie rozpoczyna się o pełnych godzinach.

 


 

Jak dostać się do Pałacu Marianny Orańskiej?

Aby dostać się do pałacu, trzeba wejść na wzgórze. Tam przed budowlą jest punkt zbiórki, gdzie czeka się na przewodnika.

 


Jak wygląda zwiedzanie Pałacu Marianny Orańskiej? Moje wrażenia

Zwiedzanie zaczyna się od wystawy poświęconej życiu Marianny Orańskiej - składają się na nią plansze informacyjne ze zdjęciami, a także dwa stroje księżniczki. Przewodniczka powiedziała, żeby ich nie czytać, tylko obejrzeć fotografie, bo ona jest od tego, żeby opowiedzieć całą historię. Fajne podejście. Oczywiście porobiłam zdjęcia plansz, żeby później, na spokojnie się z nimi zapoznać.

 


Kolejnym punktem był dziedziniec. Zobaczyliśmy okno, przez które Marianna wchodziła do pałacu. Następnie przyszedł czas by zwiedzić wnętrza budowli- sala z portretami księżniczki, poświęcona ogrodom, z meblami, myśliwska... Zajrzeliśmy też do łazienki, w której mogliśmy podziwiać wannę Marianny. Zauważyłam, że w pałacu znajduje się dużo fortepianów. To była część pałacu dobrze zachowana (spora część jest w remoncie). Dalej udaliśmy się schodami do, m.in. dawnej sali balowej (były to właściwie jej pozostałości) i na taras widokowy, z którego można było podziwiać fontannę. Ostatnim punktem wycieczki było obejrzenie fontanny z bliska i opuszczenie terenu pałacu.

 


Pani przewodnik bardzo ciekawie opowiadała, wczuwała się w przekazywane treści, od czasu do czasu rzucała żarcikiem, co było fajne. Grupa była spora, ale nie cisnęliśmy się jakoś bardzo, gdyż większość sal była duża. Natomiast moim zdaniem wszystko przebiegało nieco za szybko (nie tak szybko, jak w Wojnowicach, ale jednak). 

 


Chcąc zrobić na spokojnie zdjęcia, czekałam aż wszyscy przejdą do następnej sali, a tam przewodniczka rozpoczynała opowiadać kolejne ciekawostki, więc nie na wszystko się załapałam. Plusem na pewno było to, iż miała mikrofon, więc podczas słuchania mogłam robić w miarę możliwości zdjęcia i dobrze słyszałam, co opowiadała. Pałac jest w trakcie remontu, więc nie wszystkie miejsca mogliśmy zobaczyć, ale i tak było sporo do zwiedzania (trwało ok. 1,5h). 

 


Mimo tego lekkiego pośpiechu zwiedzanie bardzo mi się podobało. Pałac zrobił na mnie ogromne wrażenie. Tak jak w zeszłym roku zachwycałam się Zamkiem w Mosznej, tak w tym - Pałacem Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim. Nie wiem, czy nie spodobał mi się on nawet nieco bardziej (a to ze względu na zmiany, jakie zaszły w Mosznej, ale o tym innym razem). Chcę tam wrócić za kilka lat, gdy całość będzie wyremontowana.

 


 

Niedaleko pałacu znajduje się Mauzoleum, ale nie skusiłam się, by je zwiedzić. 

 


Garść ciekawostek o Pałacu Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim 

🏰 W pałacu jest ponad 300 schodów do pokonania.

🏰 Marianna Orańska odziedziczyła Kamieniec Ząbkowicki w spadku po matce. Po raz pierwszy odwiedziła tę miejscowość w 1838 roku.




🏰 Pałac został zaprojektowany przez Karla Friedricha Schinkela. Królewna zażyczyła sobie, aby został on wybudowany w stylu neogotyckim z wpływami romańskimi, na wzór budowli z północnych Włoch.

🏰 Budowa pałacu, wraz z 5-letnią przerwą, trwała 33 lata!

 


 

🏰 Marianna Orańska, zwana Dobrą Panią, była jedną z najbardziej niekonwencjonalnych dam XIX w. Dbała o rozwój ludności, jak i infrastruktury, m.in. tworzyła dla ludzi możliwości zarobkowania, budowała drogi kopalnie rudy, kamieniołomy, założyła hutę szkła w Stroniu Śląskim i Strachocimiu.

 

***

Jakie zamki/pałace udało Ci się zwiedzić?  

Miałaś okazję odwiedzić Pałac Marianny Orańskiej?

6 komentarzy:

  1. Witam serdecznie ♡
    Nie mogę w to uwierzyć, że mieszkam tak blisko a nigdy tam nie byłam :D Dziękuję za inspirację! Postaram się odwiedzić to miejsce z mężem, może z przyjaciółmi :) Podróżuję coraz rzadziej ale nadal lubię zwiedzać :) Świetna relacja!
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, Klaudio! ;)
      Cała przyjemność po mojej stronie. Pałac Marianny Orańskiej to wspaniałe miejsce. <3 Dziękuję, Kochana! ;*
      Buziaki! ;*

      Usuń
  2. Nie słyszałam nigdy wcześniej o tym pałacu. Piękne miejsce pełne uroku i baśniowości. No i Ty z tą kokardą we włosach, ahhh rozmarzyłam się na całego ❤️❤️❤️

    Buziaki ❤️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, Iwetto! ;)

      Też wcześniej nie słyszałam o tym miejscu. Trafiłam na ten pałac, gdy szukałam ciekawych atrakcji do zwiedzenia podczas wakacji. Oj, tak, pięknie tam było. W blasku słońca prezentowałoby się pewnie jeszcze wspanialej. Aww! <3
      Dziękuję. Buziaki! ;*

      Usuń
  3. Od zewnątrz, budynek w połączeniu z naturą prezentuje się wspaniale ;)

    OdpowiedzUsuń