17 sierpnia 2022

Zamek na wodzie w Wojnowicach

Zamek nawodny Wojnowice

Hejka!

Gdzie znajduje się jeden z nielicznych w Polsce zachowanych zamków nawodnych? Zapraszam!

 

Pierwsza wakacyjna podróż za mną. Odwiedziłam zamek na wodzie w Wojnowicach. Zapraszam na wirtualną podróż do tego miejsca.

 

Zamek na wodzie Wojnowice

 

Gdzie znajduje się zamek na wodzie?

Zamek położony na wodzie znajduje się we wsi Wojnowice, niedaleko Wrocławia (ok. 21km). Wejść do niego można tylko jednym wejściem, do którego prowadzi urokliwy mostek. Na terenie zamku znajduje się park o powierzchni ok. 10 ha, Biały Domek, gdzie można kupić głównie napoje i lody, a we wnętrzu zamku swą siedzibę ma restauracja (czynna poniedziałek - piątek: 16:00-20:00, sobota: 14:00-20:00 oraz w niedzielę i święta: 14:00-18:00). W zamku można też zatrzymać się na noc, działa w nim bowiem hotel.

 

W parku wojnowickiego zamku na wodzie


Kiedy można zwiedzać zamek Wojnowice?

Obiekt ten nie jest na co dzień udostępniany turystom, więc zanim się tam wybierzesz warto sprawdzić na stronie internetowej (w zakładce Aktualności), kiedy będzie taka możliwość. Najbliższe terminy to: 21 sierpnia oraz 28 sierpnia o godzinie 15:00.

Zwiedzanie dostępne jest w formie grupowego spaceru z przewodnikiem, który opowiada historię zamku oraz różne ciekawostki z nim związane.

 

Zamek na wodzie w Wojnowicach koło Wrocławia

 

Ile kosztują bilety i ile trwa zwiedzanie zamku na wodzie?

Bilet na spacer po zamku z przewodnikiem kosztuje 15 zł. Wstęp dla dzieci jest bezpłatny. Bilety można kupić w dniu spaceru w kasie zamku (tam, gdzie jest restauracja) lub przez Internet.

Zwiedzanie trwa ok. 45 min.

Spacerować po parku wokół zamku można cały czas, jest to bezpłatne.

 

Wnętrza zamku na wodzie w Wojnowicach koło Wrocławia

 

Moje wrażenia ze zwiedzania zamku na wodzie w Wojnowicach?

Cieszę się, że zwiedzanie było dostępne z przewodnikiem. Odwiedzając jakieś miejsce lubię poznać jego historię oraz wszelkie smaczki z nim związane. Gdyby nie przewodnik nie zwróciłabym uwagi na napisy nad wejściem i oknami. Grupa, z którą zwiedzałam zamek była spora, było w niej też kilkoro dzieci, które nie do końca wiedziały, jak należy zachować się podczas spaceru. Zwiedzanie zaczęło się na mostku przed zamkiem, potem przeszliśmy na dziedziniec (część restauracji), następnie schodami na górę. Obejrzeliśmy piętro, trzy sale, weszliśmy też na chwilę na strych (częściowo jest w remoncie). 

 

Zamek na wodzie w Wojnowicach - komnata

Ostatnim punktem wycieczki była biblioteka, w której obejrzeliśmy krótki film dotyczący zamku (zwykle projekcja odbywa się w sali, gdzie znajduje się pianino, ale na czas koncertów zmieniono lokalizację). Podczas spaceru dowiedziałam się dużo ciekawostek, jednak nie jestem do końca zadowolona. Wszystko działo się zdecydowanie za szybko (musieliśmy się wyrobić do 16, bo wtedy zaczynał się koncert), nie było czasu, by spokojnie wszystko sobie obejrzeć i porobić zdjęcia (druga sprawa, że w zamku jest dosyć ciemno, więc oświetlenie nie było najlepsze). Nie lubię takiego pośpiechu. Duża grupa też nie ułatwiała sprawy.

 

Mostek do zamku w Wojnowicach

Zdziwiło mnie, że nie można było kupić pamiątek. No cóż - trudno, na pamiątkę wzięłam sobie ulotkę o zamku. Za to spacer po parku uważam za udany. Porobiłam sobie zdjęć do woli, odkryłam ciekawe miejsca. Posłuchałam chwilę koncertu (okna były otwarte i wszystko było fajnie słychać). Było super!

 

Zamek na wodzie w Wojnowicach inskrypcje

 

Ciekawostki dotyczące zamku na wodzie w Wojnowicach


🏰 Zamek jest zbudowany w stylu gotycko-renesansowym.

🏰 Od 2014 roku właścicielem zamku jest Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka- Jeziorańskiego we Wrocławiu.

🏰 W zamku zachowały się cztery wykusze latrynowe, dwa z nich działają po dziś dzień.

🏰  Napis nad wejściem do zamku znaczy: Bojaźń Boża jest początkiem mądrości.

🏰 W zamku organizowane są konferencje, imprezy okolicznościowe, np. turnieje rycerskie, koncerty, wernisaże, wystawy.

🏰 To jeden z nielicznych zachowanych w Polsce zamków nawodnych.


Park zamek na wodzie Wojnowice


Podsumowując, z wycieczki jestem zadowolona tak pół na pół. Myślę, że warto odwiedzić zamek na wodzie w Wojnowicach, natomiast trzeba się nastawić na szybkie zwiedzanie.

 

***

Lubisz zwiedzać zamki?

Znasz zamek w Wojnowicach?

6 komentarzy:

  1. Niesamowite miejsce! ❤️
    Czekałam na ten wpis jak tylko napisałaś pod moim ostatnim wpisem, że udało Ci się zwiedzić ten zamek :)

    Rewelacyjne miejsce, klimatyczne, uwielbiam takie :)

    Nie znam tego zamku, jedyny zamek jaki zwiedziałam w ostatnim czasie to Zamek Lubelski :)

    Piękna relacja ze wspaniałej wycieczki.

    Uściski przesyłam ❤️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, Iwetto! ;)

      Bardzo się cieszę, że wyczekiwałaś mojego wpisu z relacją z zamku na wodzie. <3

      Fajne miejsce, tylko żałuję, że zwiedzanie przebiegło tak szybko, zdecydowanie za szybko, a ze względu na dużą grupę nie dało się wszystkiego dokładnie obejrzeć. Ale trudno. Cieszę się, że udało mi się załapać na zwiedzanie, bo ten zamek nie jest czynny cały czas. ;)

      Zamku Lubelskiego nie miałam jeszcze okazji zwiedzać. ;)

      Dziękuję Ci pięknie, Kochana! <3

      Buziaki! ;*

      Usuń
  2. Nigdy nie słyszałam o tym zamku, sama też nigdy nie zwiedzałam żadnego 😀
    Pośpiech+ duża grupa osób- nie brzmi to ani zachęcająco, ani przyjemnie.
    Cena biletu, bardzo przystępna 😀
    Dobrze że udało Ci się w parku, zdjęć narobić 😀
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wcześniej o nim nie słyszałam. Trafiłam na niego planując co chcę zobaczyć w te wakacje. ;)
      Niestety nie miałam pod tym względem szczęścia.
      Zgadzam się, cena jest zacna. ;)
      Też się cieszę. :D

      Dziękuję i ślę pozdrowienia! ;*

      Usuń