24 sierpnia 2021

Miejsce jak z bajki: Zamek Moszna

Zamek jak z bajki - Zamek Moszna

Hejka!

 Zapraszam Cię na wycieczkę do bajkowego zamku na Opolszczyźnie.

 

Zamek Moszna - zamek, czy pałac?

Zamek Moszna to atrakcja znajdująca się w niewielkiej wsi Moszna w województwie opolskim, powiecie krapkowickim, gminie Strzeleczki. Oddalona jest ok. 35 km od Opola. Tak właściwie budowla ta jest pałacem, gdyż spełniała funkcję reprezentacyjną - była rezydencją rodziny von Tiele-Winckler. Zamki natomiast służyły przede wszystkim celom obronnym.

 

Rozkład odjazdów autobusów ul. Dubois 1-9; 01

 

Jak dotrzeć do Zamku Moszna?

Najprościej i najwygodniej dojechać tam samochodem. Nieopodal zamku znajduje się niestrzeżony, płatny parking. Na szczęście jest też inna, bardziej rozbudowana i wymagająca nieco nagimnastykowania się (żeby wszystko zgrać w czasie) opcja. Dojechać tam autobusem z Opola. Przystanki PKS-u znajdują się tymczasowo przy ul. Dubois. Z tego, co sprawdzałam, bezpośredniego autobusu do Zamku Moszna nie ma. Jest natomiast połączenie do Dębiny, wioski oddalonej ok. 2,5 km od Mosznej (wg Map Google; wg znaku ok. 2 km). 

 

 

Znak Zamek Moszna

Stamtąd na miejsce trzeba udać się pieszo. Może brzmieć to odrobinę zniechęcająco, ale droga jest utrzymana w bardzo dobrym stanie, dodatkowo oddzielono ją od jezdni, przez co jest bezpiecznie. Na trasie można podziwiać okoliczne pola (w tym roku były to uprawy to kukurydzy i słoneczniku). Po drugiej stronie drogi znajdują się nieużywane tory kolejowe, które można byłoby fajnie wykorzystać, np. umożliwić turystom pokonanie trasy drezyną. Byłoby szybciej i ciekawiej. Przejście z Dębiny do Zamku Moszna w tempie zajmuje ok. 30 min. Nieopodal trasy znajduje się stadnina koni.

 

Jak dotrzeć do Zamku Moszna?


Jak wrócić z Zamku Moszna do Opola?

Ponownie czeka nas wędrówka z Mosznej do Dębiny i powrót autobusem do Opola. Tylko uwaga! O ile do Dębiny jest kilka połączeń, to z powrotem są jedynie 3! Także trzeba wszystko sobie dobrze rozplanować. Załączam na zdjęciach aktualne rozkłady jazdy, bo niestety informacje dostępne na stronie PKS Opole są mylące. Podobnie jak na przystanku w Dębinie - znajdowały się tam 3 różne karteczki z rozkładami jazdy i serio można było się w tym wszystkim pogubić.

 

Rozkład odjazdów autobusów z Dębiny (województwo opolskie)

Zaskoczył mnie bardzo fakt, że w okolicy PKP nie było żadnej mapy miasta, a napotkane osoby nie miały pojęcia, gdzie znajduje się PKS, myliły PKS z PKP. Panowała ogólna dezinformacja. Tymczasowy PKS też mnie zdziwił, gdyż składa się na niego 9 przystanków umiejscowionych przy ulicy, a punktu informacji w pobliżu nie było. Duży minus.

 

Brama wjazdowa na teren pałacowo-parkowy Zamku Moszna

 

Cennik biletów i dostępne opcje zwiedzania Zamku w Mosznej


Przed wejściem na teren zamku znajduje się budka, w należy dokonać opłaty za wstęp na teren pałacowo-parkowy (8 zł - bilet ulgowy, 12 zł - bilet normalny).  Można w tym miejscu zakupić też bilety na zwiedzanie, które dostępne jest w dwóch wariantach: zwiedzanie indywidualne komnat z lektorem (11 zł - ulgowy, 17 zł - normalny) oraz zwiedzanie "Życie codzienne zamku" (40 zł - ulgowy, 50 zł - normalny). Do wyboru jest też całoroczna karta wstępu (79 zł  -ulgowy, 109 zł - normalny). W razie czego bilety na zwiedzanie zamku można kupić później w recepcji.


Gmina Strzeleczki tablica informacyjna


Zwiedzanie indywidualne z lektorem, czy zwiedzanie "Życie codzienne zamku" - co wybrać?

 

Długo głowiłam się, którą opcję zwiedzania wybrać. W Internecie nie znalazłam niestety zbyt wielu pomocnych informacji. Zwiedzanie indywidualne komnat z lektorem (na stronie zamku jest ono określone jako zwiedzanie zamku multimedialne - w każdej sali jest system nagłośnieniowy) polega na tym, że  przechodzi się od komnaty do komnaty (kierunek zwiedzania określają strzałki na tabliczkach informacyjnych) i odsłuchuje nagrań dotyczących historii danego pomieszczenia. Wszystko odtwarza się automatycznie (nie trzeba nigdzie klikać). Gdy skończy się dana opowieść, za chwilę zaczyna się od początku, więc nie ma problemu, że czegoś nie zdążyliśmy usłyszeć, bo weszliśmy do danej sali dopiero w połowie historii. Jest to moim zdaniem świetne rozwiązanie. Dzięki temu każdy może zwiedzać zamek we własnym tempie (w godzinach 9-18). Co ważne, na zwiedzanie z lektorem nie jest wymagana wcześniejsza rezerwacja. Zwiedzanie multimedialne to świetne rozwiązanie na czas pandemii, ale nie tylko. Zamek w Mosznej otrzymuje od mnie za to dużego plusa. Zamek Piastów Śląskich w Brzegu mógłby się od niego uczyć.


Cennik biletów Zamek Moszna

 

Zwiedzanie "Życie codzienne zamku"

Ten rodzaj zwiedzania dostępny jest wyłącznie w soboty i w niedziele (a w okresie wakacyjnym także w piątki). Wymagana jest wcześniejsza rezerwacja. Jest to sporo droższa opcja, która obejmuje zwiedzanie indywidualne z lektorem oraz odkrywanie tras, nieudostępnionych wcześniej turystom z przewodnikiem (strych z oryginalną więźbą dachową, maszynownia windy, szklane poddasze nad galerią, magazyny hrabiego, przejście na wieżę przez nowo wyremontowane III piętro). Zwiedzanie z przewodnikiem odbywa się o konkretnych godzinach. Nie do końca jest dla mnie jasne, czy w czasie pandemii przewodnik faktycznie oprowadza turystów, gdyż na stronie znalazłam nie do końca jednoznaczne informacje.

 

Lew przy Zamku Moszna

Po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw zdecydowałam się na zwiedzanie indywidualne z lektorem. Oprócz widoku z wieży, nic nie przemawiało za drugą opcją.

 

Zamek Moszna Sala Pod Pawiem

 

Moje wrażenia ze zwiedzania Zamku Moszna

Do zwiedzania zostało udostępnionych 8 pomieszczeń. Czułam lekki niedosyt, bo chciałabym zobaczyć więcej. W końcu Zamek Moszna słynie z 99 wież i 365 komnat (po jednej na każdy dzień roku, he, he)! Obecnie trwa remont, a część sal stanowi hotel więc to pewnie dlatego nie można było zobaczyć więcej. Ale nie mam na co narzekać. Z zewnątrz zamek nie prezentuje się dokładnie tak, jak na zdjęciach w Internecie (wiadomo, Photoshop potrafi czynić cuda), ale i tak robi wrażenie. Szkoda tylko, że fontanna nie działała, przez to było trochę smutniej (widok pustego zbiornika nie napawał mnie optymizmem). 

 

Kominek w Gabinecie Hrabiego Zamek Moszna

Wnętrze zamku wygląda oszałamiająco. Miałam wobec niego wysokie oczekiwania i nie zawiodłam się. Wszystko jest takie eleganckie, na bogato. Tym, co bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło (nie spotkałam się wcześniej z czymś takim) był fakt, że można było siadać na krzesła, fotele i kanapy, dotykać eksponatów. Jeśli nie było to dozwolone, dany obiekt był odgrodzony taśmą lub została zamieszczona odpowiednia karteczka. Także ta możliwość była ekstra! Dzięki temu można było wczuć się w zamkowy klimat

 

Galeria- sala konferencyjna Zamek Moszna

W każdej sali, oprócz odtwarzanego nagrania, znajduje się również tabliczka informacyjna (w trzech językach: polskim, angielskim i niemieckim) krótko streszczająca historię danego pomieszczenia. W niemal każdej komnacie wisiał przynajmniej jeden portret hrabiny. Ależ ona miała parcie na obraz, he, he. Miałam okazję odwiedzić Bibliotekę, Salę pod Pawiem, Galerię, Gabinet Hrabiego (zwany dawniej Pokojem Pana), Apartament Złoty, Kaplicę i zerknąć na Kawiarnio - bawialnię

 

Apartament Złoty - Sypialnia -Zamek Moszna

Była jeszcze Oranżeria, ale tam już nie dotarłam (tyle do zobaczenia, a tak mało czasu). Po wyjściu z ostatniej komnaty, czyli kaplicy przyszedł czas na piknik w cieniu drzewa. Relaksować się patrząc na zamek - coś cudownego. Zdecydowanie polecam!

 

Kosztowności - biżuteria Zamek Moszna

 

Park przy Zamku Moszna

 

Wokół zamku rozciąga się przepiękny, rozległy park, w którym można podziwiać wiekowe dęby, lipy, a także rododendrony oraz azalie. Ok. 300m od wyjścia z parku znajduje się cmentarz. Niestety zabrakło mi czasu, by go zobaczyć.

 

Mostek w parku Zamek Moszna

Natomiast w parkowym stawie wypatrzyłam... łabędzie. Z daleka zobaczyłam białego ptaka, który siedział w wodzie nieruchomo, więc pomyślałam sobie, że to pewnie atrapa. Podeszłam bliżej, a tu taka niespodzianka. Nie dość, że łabędź okazał się prawdziwy, to było tam pełno jego kompanów. Była to piękna chwila! Park zachwyca też uroczymi mostkami.

 

Łabędzie w parkowym stawie Zamek Moszna

 

Ciekawostki dotyczące Zamku Moszna

🏰 Sala pod pawiem to dawna sala lustrzana.

🏰 W latach 1972-2013 w pałacu mieścił się szpital leczenia nerwic.

🏰 W dawnej bibliotece hrabiego znajduje się obecnie filia biblioteczna Gminnej Biblioteki Publicznej w Strzeleczkach (okoliczni mieszkańcy mogą tam w określone dni i o wyznaczonych porach wypożyczać książki). Wypatrzyłam nawet półkę z książkami poświęconymi psychologii i nie były to wcale archaiczne wydania.

🏰 Z Apartamentem Złotym związana jest legenda o duchu guwernantki, która była nieszczęśliwie zakochana w Hrabim. Miała ona popełnić samobójstwo z rozpaczy.

 

STylizacja na tle Zamku Moszna
 
🏰 W Zamku Moszna działa Teatr Muzyczny Castello


🏰 Zamek Moszna, ze względu na swój bajkowy wygląd, jest często wybierany przez pary młode jako miejsce sesji ślubnych.


🏰 Niedaleko pałacu znajduje się Stadnina Koni Moszna - ok. 50 m od zamku oraz Muzeum Fabryka Robotów - ok. 700 m od zamku.

 

Kaplica Zamek Moszna


Podsumowując, Zamek Moszna wywarł na mnie ogromne wrażenie. Mimo niedogodności związanych z powrotem wycieczkę uważam za niezwykle udaną. Bardzo chciałabym tam wrócić i zobaczyć to, czego jeszcze mi się nie udało. Zdecydowanie polecam zobaczyć to piękne miejsce na własne oczy!

 

Wejście do kaplicy Zamek Moszna

 ***

Znasz Zamek w Mosznej?

Jakie miejsce marzy Ci się odwiedzić w najbliższej przyszłości?

 

16 komentarzy:

  1. Dobry wieczór Moniko! :)

    Jeszcze nigdy nie byłam na zamku w Mosznej ale moja znajoma była i poleca :)

    Cudowny klimat zdjęć, szczegółowa relacja, świetne fotografie, super napisane teksty - brawo! :)

    Moim marzeniem jest zwiedzić zamek w Malborku i zamek Królewski w Warszawie :)

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór, Iwetto! ;)

      Zamek Moszna to miejsce, które zdecydowanie warto odwiedzić. ;)

      Bardzo Ci dziękuję za docenienie pracy, którą włożyłam w stworzenie tego wpisu. ;)

      Malbork jest i na mojej liście marzeń. <3

      Przesyłam Ci słoneczne pozdrowienia! ;)

      Usuń
  2. Bardzo ładnie prezentuje się ten zamek, a po takim parku chętnie bym pospacerowała :D
    Super zdjęcia! Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę tam kiedyś wrócić i nadrobić to, czego nie udało mi się zobaczyć. ;)
      Dziękuję i serdecznie Cię pozdrawiam! ;)

      Usuń
  3. I agree with you. Moszna Palace is such a beautiful and interesting place. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam trochę o tym Zamku, może kiedyś się wybiorę, ale to "może"- niedaleko mnie w Chęcinach, też jest piękny Zamek, połączenie autobusowe lepsze, zresztą lubię tam robić zdjęcia 😉
    Ale po zdjęciach, widzę że na Zamku w Mosznie jest pięknie i warto się tam wybrać, choć utrudnień jest sporo, muszę przyznać.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że masz w pobliżu piękny zamek. Nic tylko korzystać. ;)

      Oj, tak zdecydowanie warto zobaczyć Zamek Moszna na własne oczy. Zdjęcia nie oddają w pełni jego wspaniałości. ;)

      Dzięki i też pozdrawiam! ;)

      Usuń
  5. Byłam tam kiedyś i pewnie jeszcze pojadę. Piękne miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą. też chcę tam jeszcze wrócić i zobaczyć to, czego nie zdążyłam. ;)

      Usuń
  6. Bardzo dobry wpis, wspanialy Moni. Swietne zdjecia. Duzo slyszalam o tym pieknym klimatycznym, zamku. Jestem wielka fanka zamkow oraz ruin. Staram sie po trochu poznawac wszystkie i ich historie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci bardzo za docenienie. ;) Starałam się, jak najdokładniej wszystko opisać. Zamek na żywo prezentuje się jeszcze lepiej niż na zdjęciach. <3

      Usuń
  7. Nie byłam, ale wielokrotnie o tym miejscu słyszałam i muszę przyznać, że faktycznie to miejsce jak z bajki :D

    OdpowiedzUsuń