30 czerwca 2019

TOP 5 mniej znanych miejsc do zobaczenia we Wrocławiu

Miejsca we Wrocławiu

Hejka!

Pomysł na wakacje- zwiedzanie! Jakie miejsca warto odwiedzić we Wrocławiu? Zapraszam!

Sezon wakacyjny rozpoczął się na dobre. Jest to czas, podczas którego można odpocząć i naładować akumulatory, a także poznać nowe miejsca. Wcale nie trzeba wyjeżdżać daleko, żeby zobaczyć ciekawe zakątki. Czasem wystarczy wcielić się w rolę turysty i pozwiedzać okolicę, w której mieszkasz, by odkryć nieznane dotąd lokalizacje. Dzisiaj chcę Ci opowiedzieć o 5 niekoniecznie znanych miejscach we Wrocławiu, ale wartych zobaczenia. Dlaczego akurat Wrocław? Dlatego, że nie raz gościłam w tym mieście. Zaczynajmy!

Fontanna Pamięci


Fontanna Pamięci Wrocław

O tym miejscu wspominałam już we wpisie Jeans x2  i Węzełek. Fontanna Pamięci mieści się przed budynkiem przy ul. Czystej 4 (boczna uliczka nieopodal Domu Handlowego Renoma). Rzeźba została odsłonięta w 2004 roku. Jej autorem jest Maciej Szańkowski. Na kompozycję składa się kilka elementów: węzełek (tobołek) znajdujący się na brzegu fontanny, zatopione w wodzie klucze oraz napis Panta Rhei (Wszystko płynie). 

Fontanna Pamięci Wrocław

Interesująca wydaje się symbolika poszczególnych części dzieła. Tobołek to element towarzyszący wędrowcom reprezentuje pamięć o miejscach, które musieli opuścić.

Węzełek (Tobołek) Wrocław

Węzełek ma znaczenie dosłowne- ludzie chowali do niego rzeczy materialne, ale  też przenośne- uosabia wspomnienia krajobrazów, miejsc, zapachów, smaków kojarzących się z danym miejscem. Może też symbolizować przesiedleńców, przybyłych do Wrocławia. 

Fontanna Pamięci Wrocław

Klucze z kolei odnoszą się do klucza otwierającego pamięć, dającego dostęp do wspomnień. Kluczem może być, np. fotografia, skojarzenie, melodia. Klucze można także interpretować jako symbol dawnych mieszkańców miasta, którzy opuszczając swoje lokum, musieli zostawiać klucze w drzwiach. 

Fontanna Pamięci Wrocław


Panta Rhei- nic na świecie nie jest niezmienne, nie trwa wiecznie. 

Fontanna Pamięci Wrocław



Taras widokowy we Wroclavii


 Taras widokowy we Wroclavii, Wrocław


Taras znajduje się na szczycie centrum handlowego Wroclavia, ulokowanego przy ul. Suchej 1 (naprzeciwko dworca PKP). 

Taras widokowy Wroclavia


Punkt widokowy, oprócz pięknej panoramy, zachęca także wieloma roślinami, miejscami do siedzenia, a także placem zabaw dla dzieci. 

Plac zabaw na tarasie widokowym Wroclavii


W tym miejscu można odpocząć i nacieszyć oczy. Taras to także doskonała miejscówka na zdjęcia. Sesja do wpisu Paski, kwiatki i sneakersy powstała właśnie tam.  

 Taras widokowy we Wroclavii


Wieża Matematyczna


Wieża Matematyczna Wrocław


Bez obaw, nie spotkasz tam matematyka (choć czasem pewnie i oni się tam wybierają), ani nikt nie każe Ci rozwiązywać zadań z matematyki. Wieża Matematyczna, zwana też Wieżą Astronomiczną (dawniej było tam ulokowane obserwatorium astronomiczne), jest własnością Uniwersytetu Wrocławskiego. Prowadzą na nią Schody Cesarskie. Znajduje się przy placu Uniwersyteckim 1. 


Wieża Matematyczna Wrocław


Taras wieży mieści się na wysokości 42 metrów i podziwiać z niego można Wyspę Słodową i Stare Miasto. Zobaczyć tam można także  rzeźby (autorstwa Franza Mangoldta) będące alegorią 4 nauk: teologii (krzyż i księga), astronomii (globus i cyrkiel), medycyny (wężowa laska Eskulapa) oraz prawa- Temida (waga szalkowa i papieska tiara). Wstęp na wieżę dla studentów UWr jest bezpłatny za okazaniem legitymacji. Natomiast inni mogą wejść na nią za niewielką opłatą (bilety normalne i ulgowe). 

Widok z Wieży Matematycznej we Wrocławiu





Pomnik Ku czci Zwierząt Rzeźnych


Pomnik Ku czci Zwierząt Rzeźnych Wrocław

Grupa zwierząt rzeźnych znajduje się przy ulicy Stare Jatki (dalsze okolice Rynku). Pomnik tworzą figurki zwierząt odlanych z brązu. Znajdziemy tam: gęś z jajkiem, kozę z kozimi bobkami, świnię, prosiaka, kaczkę, koguta, a także królika czy cielę. 

Pomnik Ku czci Zwierząt Rzeźnych


Na tabliczce znajdującej się pomiędzy zwierzętami widnieje napis Ku czci Zwierząt Rzeźnych / Konsumenci. Uroczyste odsłonięcie pomniku miało miejsce w 1997 roku. Nie wszystkie figurki powstały w tamtym czasie, część dostawiono później. 

Pomnik Ku czci Zwierząt Rzeźnych Wrocław

Pomnik przypomina o dawnych zakładach rzeźniczych (jatkach). Powstał z inicjatywy prezesa Okręgu Wrocławskiego Związku Polskich Artystów Plastyków Piotra Wieczorka. 

Pomnik Ku czci Zwierząt Rzeźnych Wrocław





Wrocławskie krasnale


Wrocławskie krasnale


Wrocław znany jest z niewielkich rozmiarów krasnoludków umieszczonych w różnych częściach miasta. Każdy z nich ma swoje własne, niepowtarzalne imię. Ta rodzinka od 2005 roku sukcesywnie się powiększa o nowych członków (obecnie jest ich prawie 400). 

Wrocławskie krasnale

Ciekawe jest to, że kilka egzemplarzy można znaleźć także poza Wrocławiem (w okolicznych gminach), m.in. na Ślęży.  Organizowane są nawet specjalne wycieczki z przewodnikiem szlakiem krasnoludków, ale na poszukiwanie skrzatów można wybrać się także samemu. To świetna zabawa!

Wrocławskie krasnale

Źródła:   
http://fotoeskapada.pl/wroclaw/139fontannapamieci.html,
https://visitwroclaw.eu/miejsce/wieza-matematyczna-uniwersytet-wroclawski,
http://www.matematyka.wroc.pl/doniesienia/wieza-matematyczna,
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_%E2%80%9EKu_czci_Zwierz%C4%85t_Rze%C5%BAnych%E2%80%9D, 
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82awskie_krasnale.

***

Byłaś kiedyś we Wrocławiu?

Co, Twoim zdaniem, warto zobaczyć w tym mieście?

29 komentarzy:

  1. Super wrocławskie ciekawostki. Ja we Wrocławiu nie miałam jeszcze okazji być. Jednak kiedyś odwiedzając siostrę, która przez pewien czas pracowała w Bełchatowie jeździłam busem którego trasa była Lublin- Wrocław. Marzę o tym by kiedyś tam pojechać i zobaczyć wszystkie te atrakcje i zabytki jakie pokazujesz na własne oczy. Urzekły mnie krasnale ale i te zwierzątka odlane z brązu. Świetny wpis ! <3

    Udanego pierwszego tygodnia Lipca życzę !

    buziole :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Pomysł na ten wpis zrodził się w mojej głowie już dawno temu, ale musiałam porobić potrzebne zdjęcia. ;) Trzymam kciuki, żeby udało Ci się odwiedzić Wrocław. ;) Krasnale są urocze, zwierzątka też. ;) Można na nie posiadać i porobić super foty. Ja się skusiłam. :D Jeszcze raz dziękuję Ci za docenienie. :)

      Tobie również życzę pięknego początku lipca. Buziaczki! :*

      Usuń
  2. Byłam tam wiele razy, a o większości tych miejsc nie miałam pojęcia - na wycieczkach mimo wszystko obiera się te najbardziej popularne. A co do pytania, co moim zdaniem warto zobaczyć, myślę że zależy to od człowieka i tego, w jakim celu przyjeżdża do miasta ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wycieczki są organizowane do tych najpopularniejszych miejsc. Ja z kolei chciałam skupić się na tych, które są równie ciekawe, ale już nie tak znane. O pomniku zwierząt rzeźnych dowiedziałam się z filmiku Youtuberki, która mieszka we Wrocławiu i podczas zeszłorocznych wakacji udałam się w to miejsce. ;) Natomiast Fontannę Pamięci odkryłam przypadkowo, przy okazji zakupów w Renomie. :D Masz rację, wiele zależy od tego, czym kto się interesuje i co lubi. ;) Czasem jedzie się pozwiedzać, czasem na zakupy, jeszcze innym razem odwiedzić rodzinę czy załatwić jakieś sprawy. ;)
      Pozdrawiam Cię serdecznie! <3

      Usuń
  3. ale ekstra wpis! byłam kiedyś we wroale widziałam dośc stadardwe i typowe miejsca;) teraz będę głównie szukać krasnali ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję! <3 Poszukiwanie krasnoludków jest super! Powodzenia! :D

      Usuń
  4. Koniecznie muszę odwiedzić Wrocław! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No pewnie! ;) Jestem ciekawa, czy Wrocław Ci się spodoba. ;)

      Usuń
  5. Bardzo fajna wycieczka po Wroclawiu :)). Jejku właśnie uświadomiłam sobie, że to cudowne miasto zwiedzałam tylko raz i to jako dziecko. Czas wrócić:). Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Cieszę się, że mogłam być Twoim wirtualnym przewodnikiem. :) Trzymam kciuki, żeby udało Ci się jeszcze raz odwiedzić Wrocław. ;)
      Buziaki! :*

      Usuń
  6. Byłam ale tylko dwa dni i nie zdążyłam zobaczyć tych wszystkich cudownych miejsc. Ale na pewno tam wrócę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że planujesz wrócić do Wrocławia i zobaczyć więcej ciekawych miejsc. Trzymam kciuki, żeby Ci się udało. ;)

      Usuń
  7. awesome article..
    thanks for sharing :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wrocław zwiedziłam tylko raz, i było to bardzo dawno. Chętnie kiedyś tam znów pojadę :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam krasnale. Moim ulubieńcem jest Życzliwek :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam Wrocław, bulam juz kilka razy ale nigdy nie widziałam fontanny pamięci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To przy okazji zakupów w Renomie, warto zobaczyć Fontannę Pamięci. ;)

      Usuń
  11. O, świetny wpis, i przydatny na wakacje! Bardzo doceniam to, że stworzyłaś listę mniej popularnych miejsc i obiektów, bo wiadomo: te popularne wszyscy znają. Komuś może się przydać ten wpis przy wakacyjnej wyprawie do Wrocławia. Ciekawa jest Fontanna Pamięci, i tak fajnie opisałaś symbolikę. A najbardziej chyba mnie zainteresowała Wieża Matematyczna. Naprawdę cenny wpis, doceniam Twoją prace w niego włożoną!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak właśnie celowałam, że skoro w wakacje wiele osób podróżuje, to może komuś przyda się taka lista. Wybrałam mniej oblegane miejsca, bo te popularne wszyscy znają, jak sama wspomniałaś. Dziękuję Ci za docenienie. <3

      Usuń
  12. Super post!💗 moim ulubionym miejscem we Wrocławiu jest bezapelacyjnie Wieża Matematyczna, często przychodzę tam porobić zdjęcia o zachodzie słońca! Polecam 💋

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! <3 Też bardzo lubię Wieżę Matematyczną. Byłam na niej 2 razy i chcę tam znów wrócić. <3

      Usuń
  13. Byłam we Wrocławiu kilka lat temu i jedynie krasnale kojarzę :) O pozostałych miejscach słyszę pierwszy raz :) Ja polecam Halę stulecia z fontanną multimedialną, Sky Tower, most zakochanych oraz wieżę widokową przy kościele chyba św. Elżbiety :) Mam nadzieję, że uda mi się kiedyś jeszcze raz pojechać do Wrocławia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fontannę multimedialną miałam okazję podziwiać parę lat temu, w Sky Tower byłam w galerii, ale jeszcze nie odwiedziłam punktu widokowego- muszę nadrobić. ;) Przez most zakochanych wydaje mi się, że kiedyś przechodziłam, a na wieży widokowej, o której wspomniałaś też byłam kilka lat temu. ;) Dzięki za polecenie fajnych atrakcji. ;)

      Usuń
  14. Chętnie wpadnę do Wrocławia, ale jeśli Ty będziesz moją przewodniczką.Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chętnie wpadnę do Wrocławia, ale jeśli Ty będziesz moją przewodniczką.Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń