19 listopada 2023

Co po Malborku? Zamek w Kwidzynie

Hejka!

Zapraszam Cię do zwiedzenia Zamku w Kwidzynie.


Był Zamek w Malborku, teraz czas na ten w Kwidzynie. Czy był ciekawszy niż twierdza krzyżacka? Zaczynajmy wirtualną wycieczkę!



Zamek w Kwidzynie znajduje się w mieście Kwidzyn w województwie pomorskim, w powiecie kwidzyńskim, nad rzeką Liwą, będącą prawym dopływem Nogatu. Od Malborka Kwidzyn oddalony jest o ok. 41 km.  Zamek połączony z katedrą zlokalizowany jest przy ul. Katedralnej 1.

Do Kwidzyna można dostać się z Malborka pociągiem. Warto jednak zaopatrzyć się od razu w bilety powrotne, gdyż na PKP w Kwidzynie nie ma możliwości tradycyjnego zakupu biletów w kasie. Jedyną opcją jest kupienie ich w biletomacie przy użyciu karty płatniczej.

 


 

Kiedy można zwiedzać Zamek w Kwidzynie?

Godziny różnią się z zależności od sezonu. W sezonie wiosenno - letnim (1.05. - 30.09.) zamek można odwiedzać od wtorku do niedzieli w godzinach 9:00 - 17:00. Kasy otwarte są do 16:00.

W sezonie jesienno - zimowym (1.10. - 30.04.) Zamek w Kwidzynie można zwiedzać od wtorku do niedzieli w godzinach 9:00 - 15:00. Kasy czynne są do 14:00.

W dni świąteczne obowiązuje inny harmonogram, który można sprawdzić na stronie internetowej zamku.

 



Ile kosztuje bilet wstępu do Zamku w Kwidzynie? Cennik 2023

Zwiedzanie dziedzińca i wnętrz zamku odbywa się tylko z audioprzewodnikiem. Bilet normalny kosztuje 26 zł, natomiast ulgowy - 20 zł. Dzieci do lat 7 wchodzą za darmo.

 Są też inne warianty (z Kartą Dużej Rodziny, rodzinny, z kartą wolontariusza itp.), których ceny można sprawdzić na stronie. Ja skupiłam się na podstawowych opcjach.

Wtorek jest dniem bezpłatnego wstępu do zamku, ale trzeba zapłacić 10 zł za wypożyczenie audioprzewodnika.

 


Mając bilet zakupiony online, musiałam tylko pokazać pani w kasie kod kreskowy na telefonie komórkowym. Po tym otrzymałam słuchawki z audioprzewodnikiem i mogłam ruszać zwiedzać. 

W kasie można kupić pamiątki, ale nie było dużego wyboru, co mnie zdziwiło. Liczyłam, że zaopatrzę się w torbę lub monetę, a tu nic takiego nie było. Ale kartka widokowa to zawsze coś. Na dworcu PKP dowiedziałam się, że gdzieś niedaleko katedry jest sklepik z pamiątkami. Cóż, było już za późno, żeby się wracać.




Bilet na Trzy Zamki (Malbork - Kwidzyn - Sztum)

Najbardziej opłacalną, moim zdaniem, opcją jest wykupienie biletu na Trzy Zamki. Bilet normalny to koszt 100 zł, a ulgowy - 70 zł. Więcej na ten temat pisałam w poście Spełniłam swoje marzenie: zwiedziłam Zamek w Malborku.

 



Jak wygląda zwiedzanie Zamku w Kwidzynie? 

I Moje wrażenia

Zwiedzanie odbywa się z audioprzewodnikiem, który odtwarzał się automatycznie. Z jednej strony plus, a z drugiej trochę minus. Fajnie, że można było przewijać do przodu, gdy jakiś fragment nas nie zainteresował, poza tym, można zwiedzać w swoim tempie, na spokojnie porobić zdjęcia. Ale jednak nie ma to, jak człowiek poopowiada, podzieli się jakimiś anegdotkami, ciekawostkami, czy wskazówkami odnośnie zwiedzania.

 


Zwiedzanie rozpoczęło się w podziemiach, gdzie mogłam zobaczyć wystawę Ciałopalenie - tradycja obrządku w Dorzeczu Dolnej Wisły i poznać zwyczaje pogrzebowe. W jednym z pomieszczeń znajdował się kabat, czyli specjalne narzędzie tortur. Kara polegała na przebywaniu w ciasnej skrzyni w ciemności i bez pożywienia.  Kabat ten został użyty w filmie Krzyżacy w scenie torturowania Juranda ze Spychowa.

 


Część opowieści audioprzewodnika dotyczyła zamku i okolic (było tego dosyć mało), w jednej z sal znajdowały się przepiękne obrazy przedstawiające Zamek w Kwidzynie, ale też ten w Malborku (głównie) i w Sztumie. Można było zobaczyć, m.in. wystawę scyzoryków, rzemiosła, szkła (różne wazony), zwiedzić wieżę studzienną, czy gdanisko (dawne WC, ale pełniło też funkcje obronne).

 


Spora część wystaw poświęcona była przyrodzie - zwierzętom, roślinom. Makiety wyglądały mega realistycznie.  Natomiast omawianie każdego robaczka, czy ptaszka, to trochę przesada. Ale muszę przyznać, że dowiedziałam się, że nazwa zimorodka wcale nie wzięła się od zimy, a od tego, że przychodzi on na świat w ziemi (ziemiorodek - gniazdo zakłada w norze w urwisku nad rzeką). 

 


Zwiedzanie zajęło mi ok. 1,5 h (część rzeczy przyrodniczych musiałam przewinąć, bo nie zdążyłabym na pociąg do kolejnego zamku, więc gdyby wszystkiego wysłuchać, wyszłoby dłużej).



W Kwidzynie zwiedzić można jeszcze katedrę Św. Jana Ewangelisty, kaplicę błogosławionej Doroty, Kryptę Wielkich Mistrzów oraz wejść na wieżę widokową. Mnie nie starczyło już na to czasu, gdyż miałam napięty harmonogram zwiedzania.

 



Czy wiesz, że...

Garść ciekawostek o Zamku w Kwidzynie

🏰 Zamek kapituły pomezańskiej w Kwidzynie był wzorowany na zamkach krzyżackich.

🏰 Zamek w Kwidzynie pełnił funkcję sądu i więzienia do 1935 roku.

🏰 Od 2018 r. posiada on (wraz z katedrą) status pomnika historii.

🏰  Kaplica jest jedynym pomieszczeniem zachowanym z okresu średniowiecza.

 


🏰 Zamek w Kwidzynie jest drugim w mieście. Pierwszy był zamek biskupi (Stary Zameczek) zbudowany przez Krzyżaków.

🏰 Na dziedzińcu zamku znajdują się ciężkie działa francuskie, zdobyte podczas wojny francusko-pruskiej.

🏰 Zamek poszczycić się może największą na terenie dawnego państwa krzyżackiego wieżą sanitarno-obronną, zwaną gdaniskiem.

🏰 Znajdziesz tu najdłuższy na świecie ganek, łączący wspomnianą wyżej wieżę z głównym korpusem zamku (ok. 55 m).


Podsumowując, Zamek w Kwidzynie postawiłabym na podium zaraz za Malborkiem. Z zewnątrz budowla prezentuje się bardzo dobrze. Zdjęcia wyszły super! Jeśli chodzi o wystawy, było ich sporo o różnej tematyce. Fajnie, gdyby bardziej skupiały się na samym zamku i jego historii, dawnych zwyczajach itp. Jak dla mnie za dużo ekspozycji przyrodniczych. Było w porządku, ale bez efektu wow.

 

***

Kojarzysz Zamek w Kwidzynie?

3 komentarze:

  1. Kolejne ciekawe miejsce miałam okazję poznać dzięki Twojemu wpisowi! Nasz piękny kraj ma tyle wspaniałych i wartych zobaczenia miejsc, przede wszystkim właśnie zamków...Chyba nie da się ich zliczyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten rejon do zwiedzania jeszcze przed nami, ale bardzo chciałbym się tam wybrać bo jakoś za dzieciaka nie wyszło . A budowle robią piorunujące wrażenie. Pozdrawiam serdecznie 🙂

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawe miejsce. Chociaż nazwę miasta znam, to o tym zamku nie słyszałam. Z chęcią kiedyś odwiedzę :D

    OdpowiedzUsuń