31 maja 2020

Idź krok po kroku - Erling Kagge 🚶‍♀🚶‍

Erling Kagge - Idź krok po kroku

Hejka!

Zapraszam Cię na wędrówkę Krok po kroku z Erlingiem Kagge.


Czy książka o chodzeniu może być ciekawa? Co można napisać na ten temat? 

Te pytania kłębiły się w mojej głowie przed sięgnięciem po książkę Idź krok po korku. Początkowo myślałam, że będzie to lektura o chodzeniu w sensie dosłownym i tak też jest, jednak zahacza też o jego głębszy, metaforyczny wymiar. W końcu życie to nieustanna wędrówka.

Idź krok po korku - Erling Kagge

Autorem Idź krok po kroku jest Erling Kagge, norweski podróżnik i pisarz. To pierwszy człowiek, który dotarł samotnie na biegun południowy, zdobył Mount Everest, biegun północny i przepłyną Ocean Atlantycki aż dwa razy. Patrząc na jego osiągnięcia widać wyraźnie, że chodzenie to temat bliski jego sercu. Co ciekawe jest też prawnikiem i prowadzi własne wydawnictwo.

Erling Kagge - Idź krok po kroku

Osoba odpowiedzialna za oprawę graficzną przyodziała książkę w piękną okładkę koloru miętowego z minimalistycznym obrazkiem wędrowcy z plecakiem.  Jak dobrze wiesz, miętowy to jeden z moich czterech ulubionych kolorów, więc jak najbardziej podoba mi się to rozwiązanie. 

Idź krok po kroku liczy 160 stron i podzielona została na dwie części, a poszczególne wątki nie mają tytułów, zostały jedynie oddzielone znakiem przypominającym skorupę ślimaka. Zdziwił mnie brak typowego wstępu w książce, chyba żeby traktować w ten sposób część pierwszą liczącą kilka stron, ale nie jest to w żadnym wypadku minus.

Erling Kagge - Walking: One Step at a Time

Książka Erlinga Kagge składa się ze zbioru luźnych przemyśleń  autora, które jednak tworzą spójną całość. Idź krok po kroku czytało mi się bardzo dobrze i szybko. Książka tak mnie zaciekawiła i wciągnęła, że pochłonęłam ją praktycznie w jeden dzień. 

Kagge zachęca w swojej książce do skupienia się na obecnie przeżywanej chwili, zwolnieniu kroku, a dostrzeżemy wtedy wiele rzeczy, które na co dzień nam umykają. Przedstawia korzyści płynące z pieszych wędrówek, które odnoszą się zarówno do sfery fizycznej, jak i psychicznej. Od autora bije niesamowita wrażliwość i refleksyjność. Zauważa drobnostki i się nimi zachwyca. Opisuje swoje podróże, małe i duże (ależ się zrymowało :D), dzieli się tym, co go zaskoczyło i jakie wyciągnął z nich wnioski. 

Erling Kagge - Idź krok po kroku

Erling Kagge odwołuje się w swej książce także do innych dzieł, w których  został poruszony temat chodzenia. Sięga m.in. do Biblii, Ulissesa Jamesa Joyce'a, czy Głodu Knuta Hamsuna. Zwraca uwagę, jak wiele mówią o nas kroki, które stawiamy. Mogą one, np. dawać sygnał, jak się czujemy, a psychopaci potrafią po chodzie rozpoznać potencjalną ofiarę.  

W swych rozważaniach przywołuje też niezwykle ciekawe badania naukowe. Na końcu autor zamieścił spis źródeł, z których korzystał przygotowując książkę. Świadczy to o jego profesjonalizmie, uwiarygadnia to, co opisał i pozwala czytelnikowi zweryfikować te rzeczy oraz zgłębić interesujące go kwestie. Ma u mnie za to dużego plusa.


Erling Kagge - Idź krok po kroku


Idź krok po kroku kończy się ponownym nawiązaniem (tak jak na początku) do rodziny autora i sanskrytu, co stanowi piękną klamkę zamykającą  opowieść Kagge.

Podsumowując, książka bardzo mi się spodobała. Nie spodziewałam się, że tak mnie wciągnie. Została napisana przystępnym językiem i ciekawie ujmuje temat chodzenia, przez co czyta się ją bardzo szybko. 


Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu Muza.
***
Zastanawiałaś się kiedyś nad korzyściami płynącymi z chodzenia?
Lubisz spacerować, czy wolisz korzystać z różnych pojazdów?

37 komentarzy:

  1. Bardzo lubię spacerować, ale ostatnio rozleniwiłam się i częściej przemieszczam się samochodem. Z chęcią przeczytałabym tę książkę, żeby uzmysłowić sobie korzyści płynące z chodzenia, może skłoniłoby mnie to do tego żeby częściej spacerować:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że ja też ostatnio prawie nie ruszałam się z domu, a jeśli już to samochodem, ale wszyscy wiemy, jaka jest obecnie sytuacja. Chodzenie nie tylko polepsza naszą kondycję fizyczną, ale po spacerze, m.in. lepiej nam się myśli. ;) Taka prozaiczna rzecz, którą każdy wykonuje, a ile korzyści. ;)

      Usuń
  2. Hmmm nie wpadłabym na to, aby napisać książkę o...chodzeniu;) A jednak można!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, można, można. :D Fajnie, że jest jeszcze coś, czym można nas, ludzi, zaskoczyć. :D

      Dziękuję i też pozdrawiam! :*

      Usuń
  3. Kurczę, nigdy się tak nie zastanawiałam nad chodzeniem, ale widzę, że to bardzo interesująca rzecz xD Książka bardzo mnie ciekawi, autor sam w sobie też, widać, że ma duży bagaż doświadczeń

    Pozdrawiam!
    zpolskidopolski.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że chodzenie dla nas, ludzi, jest czymś tak naturalnym, że mało kto zastanawia się nad nim głębiej. O tak, autor doświadczył wielu ciekawych rzeczy. ;) Cieszę się, że książka wydała Ci się interesująca. ;)

      Dziękuję i też przesyłam Ci słoneczne pozdrowionka! :*

      Usuń
  4. Ciekawy pomysł na książkę trzeba przyznać :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda? :D Kto by pomyślał, że można napisać książkę o chodzeniu. :D

      Usuń
  5. Fajnie ze Ci sie spodobała :) ja idąc jak jest ciemnawo tez zawsze mam najlepsze przemyślenia :D okładka tez
    Mo sie bardzo podoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się z tego cieszę, bo miałam pewne obawy, ale na szczęście się nie sprawdziły. ;) O, super! Każdy ma swoje miejsca czy porę dnia, gdy najlepiej mu się myśli. ;)

      Usuń
  6. Nie spotkałam się wcześniej z tą książką, ale mnie również zaciekawiła :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka miała swoją premierę dopiero kilka dni temu, więc pewnie dlatego wcześniej o niej nie słyszałaś. Bardzo się cieszę, że wydała Ci się interesująca. ;)
      Dzięki i też pozdrawiam! :*

      Usuń
  7. Uwielbiam spacerować, a książka bardzo mnie zaciekawiła!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spacery pozwalają oderwać się na chwilę od codzienności i odpocząć. ;)

      Usuń
  8. Ja zdecydowanie jestem zwolenniczką spacerów 😍
    A bardzo chętnie przeczytam książkę - człowiek (bynajmniej ja) ciągle gdzieś biegnie ,coś planuje i nie umie się cieszyć chwilą ,bo zaraz wybiega myślami w przyszłość
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wspaniale! <3 Ja dzisiaj byłam na cudownym spacerze i udało mi się zrobić pierwszą, w tym roku, sesję na zewnątrz! Jestem przeszczęśliwa z tego powodu! <3

      Zgadzam się z Tobą, też łapię się na tym, że zdarza mi się za bardzo wybiegać w przyszłość, zamiast skupić się na chwili obecnej i cieszyć się nią. :D

      Dziękuję Ci za odwiedziny i też przesyłam pozdrowienia! :*

      Usuń
  9. wydaje mi się że książka by była mega fajna! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy i nietypowy temat na książkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. It is therefore a very interesting book! :)
    fiftyshadesfashion.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostatnio jestem trochę w tyle z czytaniem, ale książka naprawdę zapowiada się fajnie i ciekawie.
    Pozdrawiam, MAda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonale Cię rozumiem, nie zawsze mamy tyle czasu na czytanie, ile byśmy chcieli. A książka jest serio bardzo fajna. ;)

      Dziękuję i tez przesyłam Ci pozdrowienia! :)

      Usuń
  13. Interesująca tematyka, chętnie przeczytam tą książkę :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Podobno warto chodzić, iść przez życie pewnym krokiem :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam spacery :) Często w niedzielę z mamą wybieramy się na przechadzkę po naszej okolicy :) Mieszkam na wsi to jest sporo takich miejsc gdzie można pójść :)

    Książka o chodzeniu brzmi ciekawie i intrygująco :)

    życzę Ci miłego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! ;) U mnie w mieście też jest wiele fajnych miejsc na spacer, np. park, czy działki, także nie narzekam. ;)

      Dziękuję Ci Iwetto. <3

      Usuń
  16. Ja tylko po zakupy jeżdżę autem, a tak wszedzie na pieszo ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow! Bardzo fajnie! <3 Dostrzegasz korzyści z chodzenia prawie wszędzie na piechotę? ;)

      Usuń
  17. Myślę, że takie właśnie książki mogą być motorem napędowym do działania. Chętnie po nią sięgnę. :)
    Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo zdrówka
    Jelonkowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im więcej takich książek czytam, tym więcej rzeczy dostrzegam i rozumiem. ;)

      Bardzo Ci dziękuję i też życzę dużo zdrowia i radości! :*

      Usuń