21 maja 2020

Jaki jest Twój styl wydawania pieniędzy? I Psychotest

Jaki masz styl wydawania pieniędzy?

Hejka!

Rozwiąż krótki psychotest i przekonaj się, jaki masz styl wydawania pieniędzy.




Niedawno pisałam o tym, jak szybko i sprawnie zrobić zakupy. Dzisiaj postanowiłam skupić się na temacie z tym powiązanym. Chodzi o kwestię wydawania pieniędzy. Części ludzi przychodzi to z łatwością, inni przeliczają skrupulatnie monety, niczym Sknerus McKwacz. To, co robimy ze swoimi pieniędzmi, zależy od wielu czynników, mi. in. procesów emocjonalno-poznawczych, danej sytuacji, czy wzorców, które nabyliśmy w dzieciństwie. Jaki jest Twój styl wydawania pieniędzy? Odpowiedz na kilka poniższych pytań i przekonaj się!

Jaki masz styl wydawania pieniędzy?



Pytanie 1
Jaki masz styl wydawania pieniędzy?


Pytanie 2

Jaki masz styl wydawania pieniędzy?


 Pytanie 3
Jaki masz styl wydawania pieniędzy?

Teraz podlicz swoje odpowiedzi i sprawdź, jaki jest Twój styl wydawania pieniędzy.

Wyniki



Najwięcej odpowiedzi 😁

Radość wydawania

Wydajesz pieniądze z łatwością i odczuwasz przy tym pozytywne emocje. Potrafisz cieszyć się z wydanych pieniędzy i produktów, które za nie kupiłaś. Czasem zdarza Ci się kupić coś, czego w zasadzie nie potrzebujesz, ale sprawia Ci to dużo przyjemności.


Najwięcej odpowiedzi 💵

Rozrzutność 

Wydajesz pieniądze z łatwością, ale odczuwasz przy tym negatywne emocje. Wynikać to może z braku kontroli nad finansami, wydawania więcej pieniędzy niż masz, nieumiejętności powiedzenia sobie stop i odłożenia zakupu na inny moment, np. gdy będziesz mieć na to więcej funduszy.



Najwięcej odpowiedzi ⭐

Gospodarność 

Ograniczasz wydawanie pieniędzy i skutecznie kontrolujesz swoje wydatki. Odczuwasz pozytywne emocje, gdy nie wydajesz swoich funduszy. Nie ulegasz zachciankom, bo wolisz odłożyć pieniądze, by w przyszłości kupić sobie coś fajniejszego, co sprawi Ci więcej przyjemności. Potrafisz ustalić hierarchię wydatków i odłożyć na później te, które nie są najważniejsze.



Najwięcej odpowiedzi 🔷

Zaciskanie pasa 

Ograniczasz swoje wydatki, bo masz poczucie, że nie masz wystarczająco dużo pieniędzy i nie stać Cię na przyjemności. Gdy wydajesz pieniądze, odczuwasz poczucie winy i dlatego nabywanie nowych rzeczy nie sprawia Ci przyjemności. 


*

Tworząc ten krótki psychotest, opierałam się na modelu stylów wydawania pieniędzy Dominiki Maison i Aleksandry Furman. Składa się on z dwóch wymiarów: wydawania pieniędzy oraz emocji temu towarzyszących, po których skrzyżowaniu otrzymujemy cztery style. Graficznie prezentuje się to następująco:

Model stylów wydawania pieniędzy, Dominika Maison i Aleksandra Furman

Jak pewnie zauważyłaś, style radość wydawanie i rozrzutność są do siebie podobne na poziomie zachowania - osobom łatwo przychodzi wydawanie pieniędzy. Różnią się jednak związanymi z tą czynnością emocjami. Podobnie osoby charakteryzujące się stylem gospodarność i zaciskanie pasa mają dużą kontrolę nad wydatkami, czynią to jednak z różnych pobudek i towarzyszą temu odmienne emocje.


Więcej na temat badań przeprowadzonych przez Dominikę Maison i Aleksandrę Furman przeczytasz artykule naukowym, pt. Style wydawania pieniędzy przez młodych dorosłych Polaków, na którym się opierałam, przygotowując dzisiejszy wpis. 

Daj znać w komentarzu, jaki wyszedł Ci styl wydawania pieniędzy i czy się z tym zgadzasz. 

P.S. Pamiętaj, że mój psychotest, to nie profesjonalne narzędzie diagnostyczne, a forma zabawy, która ma umożliwić Ci lepsze poznanie samej siebie.

***

Lubisz rozwiązywać psychotesty?
Jaki wyszedł Ci styl wydawania pieniędzy? Zgadzasz się z tym wynikiem?

43 komentarze:

  1. Uwielbiam psychotesty, więc chętnie zobaczę takich więcej!
    Mi wyszła gospodarczość w 66% a 33% to przyjemność z wydawania, zgadzam sie w 100% z wynikiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. ;) Ja też lubię rozwiązywać psychotesty. W większości wypadków wynik pasuje do mnie idealnie, ale czasem zdarza się, że wychodzi mi coś zupełnie przeciwnego. :D Super, że wynik Ci się zgadza. ;)

      Usuń
  2. Lubię rozwiązywać psychotesty dla zabawy :D Mój styl wyszedł taki: Radość wydawania.
    Czy się z tym zgadzam? Nie do końca, ponieważ przed zakupem zawsze myślę czy ta rzecz na pewno dobrze mi posłuży :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Ja też lubię sobie czasem porozwiązywać psychotesty dla zabawy. :D Czasem wychodzą ciekawe rzeczy. ;) Masz bardzo mądre podejście. ;) To były tylko 3 pytania, więc liczyłam się z taką możliwością. :D
      Dziękuję, że podzieliłaś się swoim wynikiem i pozdrawiam! ;)

      Usuń
  3. Wyszło mi ze jestem gospodarna :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, bardzo fajnie. ;) Spodziewałaś się takiego wyniku, czy to dla Ciebie zaskoczenie? :D

      Usuń
  4. Cześć Moniko! :)
    Zapewne śpisz bo jest 3 nad ranem :)
    Ja pisze z pracy i dodam, że dzisiejsza noc jest mega zimna. Jak to śpiewała Kora " Wyjątkowo zimny maj" no i w tym roku taki właśnie jest.

    Co do psychotesty rozwiązałam go u Ciebie na Insta Stories :) Wyszło mi, że jestem gospodarna. Czy aż tak to nie wiem, bo zdarza mi się czasem kupić jakieś głupstwa. Mimo to staram się nie szastać groszem na lewo i prawo :)))

    Życzę Ci dziś wspaniałego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, Iwetto! ;)
      He, he, trafiłaś, spałam o tej godzinie. ;)
      O kurcze, mam nadzieję, że byłaś ciepło ubrana i wygrzewasz się teraz w domu lub korzystasz z pięknej pogody. ;)

      Cieszę się, że odpowiedziałaś na pytania na moim IS. Tam było o tyle fajnie, że to była taka interaktywna forma. ;)

      Jasne, to tylko taka ogólna klasyfikacja. Wiadomo, że w życiu zdarzają się odstępstwa. Czasem coś tak mi się spodoba i jest w korzystnej cenie, więc to kupię, choć zwykle nie ulegam zachciankom i zastanawiam się, czy dana rzecz jest mi potrzebna. ;) To normalne. ;)

      Dziękuję Ci pięknie i też życzę Ci wspaniałego piątku! ;)

      Usuń
  5. Każdą odpowiedź miałam inną ;D, ale zastanowiałam się i potwierdziłam swoje wcześniejsze wnioski, lubię wydawać pieniądze na rzeczy, na których mi zależy, na niepotrzebne nie ;D. Ciekawe jak to wygkada u większości Polaków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He, he. :D Kurcze, spodziewałam się, że tak może się zdarzyć, bo w końcu to tylko 3 pytania. :D Faktycznie ciekawe. W artykule, który podlinkowałam są opisane wnioski z pogłębionych wywiadów indywidualnych, które przeprowadziły autorki z osobami w wieku 18-24 lata. ;)

      Usuń
  6. Lubię zakupy ale zawsze są one przemyślane i często sobie coś odmawiam :) Dorosłam mentalnie do myślenia, że i tak to coś nie będzie mi aż tak potrzebne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że masz rozsądne podejście do robienia zakupów. ;)

      Usuń
  7. Ja zdecydowanie jestem gospodarna ;) lubię chodzić na zakupy ale potrafię się powstrzymać przed zakupem niepotrzebnej rzeczy czy "zachcianki" ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że masz taką wysoką kontrolę nad swoimi wydatkami. ;) Też lubię chodzić na zakupy, ale nie muszę mieć wszystkiego, co mi wpadnie w oko. Dana rzecz musi mnie zachwycić, a to się rzadko zdarza, bo jestem raczej wybredna. :D

      Usuń
  8. Hi! Interesting post. Thanks for sharing.
    I hope you´ll visit my blog soon. Have a nice day!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi, dear! ;)
      It's nice to herar form you. ;)
      Have a good day!

      Usuń
  9. Hi, my dear!
    I'm glad you join my blog. Thank you. <3
    Have a wonderful Friday! ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Fajny był ten test - chętnie więcej takich porozwiazuje ☺
    Trochę się nie zgadzam z tym wynikiem testu - owszem nie sprawia mi problemu wydawanie pieniędzy jednak gdy mam coś kupić to się kilka razy zastanawiam ☺
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że test przypadł Ci do gustu. To mój debiut. ;)
      Masz pełne prawo nie zgodzić się z wynikiem. Gdyby było więcej pytań, byłby dokładniejszy. Ponadto to tylko ogólne style, wiadomo, że czasem zdarzają się nam jakieś odstępstwa od reguły. :D
      Dziękuję i serdecznie Cię pozdrawiam! ;)

      Usuń
  11. Wyszło mi, że jestem gospodarna :D Bardzo fajny test :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Thank you so much Moni!! It's great that you liked the cactus paintings I made to enliven our dining zone and I really appreciate your sweet words :) Soon more DIY ideas ;) hehe. Happy weekend! Kss

    ♥ ★ ♥ GINGER COLLAGE ♥ ★ ♥

    OdpowiedzUsuń
  13. Sknerus McKwacz to ja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem takim sknerusem, gdy mam kupić coś sama dla siebie, ale jeśli, np. kupuję prezent Mamie, to nie żałuję pieniędzy. :D

      Usuń
  14. Thanks for the information! 👏👏👏 Have a great weekend! 🎀🎀🎀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you! I'm glad you like my post. ;)
      Thank you! Happy week! xoxo

      Usuń
  15. O kurde wyszła mi rozrzutność. ;) Mega fajny test. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteś zaskoczona? ;) Bardzo się cieszę, że test Ci się spodobał. ;)

      Usuń
  16. Niezbyt często rozwiązuję testy, ale teraz się skusiłam, wyszła mi rozrzutność i tego właśnie się spodziewałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He, he. :D Tym bardziej się cieszę, że zdecydowałaś się rozwiązać test, który przygotowałam. Dziękuję. <3

      Usuń
  17. Ciekawy test! W sumie to moje podejście do wydawania pieniędzy zmieniło się diametralnie odkąd mam własną rodzinę...
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. ;) No tak, mając rodzinę trzeba rozważnie zarządzać budżetem. ;)
      Także przesyłam Ci serdeczne pozdrowienia! :*

      Usuń
  18. Miałam w każdym pytaniu inną odpowiedź. Ale wydaje mi się, że raczej kontroluję swoje wydatki, od czasu do czasu zdarza mi się kupić coś niepotrzebnego. Fajny pomysł na taki test :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aj, trochę liczyłam się z tym, że komuś tak wyjdzie, że będzie miał różne odpowiedzi, ale to mój pierwszy test, więc jeszcze się poprawię. :D Dzięki. ;) Cieszę się, że pomysł Ci się spodobał. ;) Wiadomo, chyba każdemu zdarza się czasem coś takiego kupić. :D

      Usuń
  19. Za mało pytań, żeby stwierdzić czy mój styl, ponieważ mam trzy poprawne odpowiedzi więc jak to ocenić? :D
    Odkładam, kontroluję swój budżet, ale tez odpowiednio dużo zarabiam żeby pozwolić sobie na mase przyjemności i oszczędności ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znaczy tu nie było poprawnych, ani niepoprawnych odpowiedzi. Chyba chodziło Ci o 3 różne, tak? ;) Zgadzam się z Tobą, że 3 pytania to trochę mało, ale to mój pierwszy test. Następnym razem będzie lepiej. :D Bardzo fajnie, że masz mądre podejście do zarządzania pieniędzmi. Super, że starasz się utrzymywać równowagę między oszczędzaniem i sprawianiem sobie przyjemności. ;)

      Usuń
  20. Jak podejrzewałam - jestem gospodarna :) I dobrze mi z tym :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Gospodarność - i jakoś wcale mnie to nie dziwi, bo nieraz śmieję się, że odkładanie pieniędzy to moje hobby :D A, że w przyszłym roku czeka mnie ogromny wydatek to akurat mój "dar" się przyda :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He, he, fajnie mieć takie hobby. :D Ja też staram się rozsądnie zarządzać pieniędzmi i je chomikuję. :D Super! ;)

      Usuń